Langdistanse-selskaper blir slått konkurs: 2.000 Norwegian-ansatte rammes

Det var Norwegian selv og ikke kreditorene som tok den tunge beslutningen om å legge ned langdistansesatsingen, forteller konsernsjefen. Årsaken er at det rett og slett er for usikkert når dette markedet kommer tilbake.
Torsdag morgen la Norwegian frem en oppdatert plan for å redde selskapet. Der kommer også den tunge beslutningen frem: Langdistansesatsingen blir lagt ned.
Konsernsjef Jacob Schram fortalte under en digital pressekonferanse torsdag formiddag om det han beskrev som «krevende beslutninger».
– Det er forbundet med stor risiko å fortsette som i dag. Derfor har vi besluttet at langdistanse ikke er med når vi nå presenterer en ny forretningsplan, sa Schram.
Han la ikke skjul på at dette får store konsekvenser for mange av de ansatte til Norwegian rundt omkring i verden – ansatte og kollegaer som han referer til som «Red-Nose Warriors» etter Norwegians-flyenes røde nese.
– Den brutale virkeligheten er at styrene i landene våre med langdistansevirksomhet vil begjære selskapene konkurs, sa Schram og fortsatte:
– Det har vært tungt å gi de over 2.000 ansatte som blir berørt, og som har vært med å kjempe det siste året, beskjed om beslutningen.
Det har lenge vært spekulert i om Norwegians langdistanseflåte hadde en fremtid, også før coronapandemien kom.
– Var det dere selv som besluttet dette, eller var det kreditorer, leasingselskaper og andre som presset dette gjennom?
– Det var oss selv, sier konsernsjef Jacob Schram til E24.

Fra vondt til verre for de ansatte

Konsernsjefen var klar på at styret og ledelsen har kommet frem til at nedleggelsen «er den eneste muligheten for å sikre Norwegian» en sjanse til å overleve coronapandemien.
De 2.000 ansatte som nå rammes av nedleggelsen av langdistanse kommer på toppen av de tusenvis av Norwegian-ansatte som enten har blitt permittert eller sagt opp fra før, både i Norge og andre land.
Norwegian har allerede måttet sende ansatte i Sverige, Danmark, Spania, Storbritannia, Finland og USA på dør, i tillegg til at avtaler om innleie av personell har blitt avsluttet i fjor vår.
I november ble ytterligere 1.600 norske ansatte permittert og i desember ble spanske datterselskap satt under konkursbeskyttelse.

– Tar mye lengre tid

I årene før pandemien vokste Norwegian kraftig, men det viste seg etter hvert at selskapet hadde spredt seg for bredt utover. Det var for mange ruter med for dårlig lønnsomhet.
Dette gjaldt særlig langdistansevirksomheten, som etter hvert viste seg å bli svært kostbar for Norwegian.
I tillegg til manglende lønnsomhet var Norwegian også uheldige med at både Rolls-Royce-motorene på langdistanseflyene Dreamliner og selve Max-flyet på kortdistanse hadde tekniske problemer.
Allerede før corona hadde finansdirektør Geir Karlsen satt i gang store tiltak for å kutte ulønnsomme ruter og selge unna en del fly.
Dette bidro til at Norwegian for første gang på flere år regnet med å levere et overskudd i 2020. Da pandemien kom ble imidlertid situasjonen dramatisk.
I august i fjor signaliserte Norwegian at rundt halvparten av de daværende 37 Dreamliner-flyene skulle bort. Nå har man altså besluttet at alle skal bort.
Det er flere årsaker til at man kaster kortene på langdistanse, men usikkerheten om når dette markedet faktisk kommer tilbake er den viktigste:
– Da vi skulle sette oss ned og se inn i krystallkulen og bli klok på hvordan dette markedet og utviklingen i pandemien vil se ut fremover, og hvilke fremtidsscenarioer vi kan tro på, så var det veldig vanskelig å se når langdistanse skulle komme tilbake, forklarer Schram.
Han sier at Norwegian fortsatt tror kortdistansemarkedet vil være noenlunde tilbake til normalen fra sommeren 2022, men at man ikke vet når langdistanse vil være det.
– Det vi vet er at det vil ta lengre tid enn kortdistanse, sier han.
– I den finansielle situasjonen som vi står i vil det være en veldig stor risiko å fortsette med langdistanse når vi ikke vet hvordan det markedet vil utvikle seg, fortsetter han.

Flere tøffe grep

Torsdag kom Norwegian med en oppdatert plan som inneholder nye og store endringer.
Hvis ledelsen lykkes vil selskapet overleve, men også se veldig annerledes ut enn det gjorde før pandemien.
Hovedpunktene i planen til selskapet er:
  • Å redusere gjelden ned til 20 milliarder kroner
  • Hente mellom 4 og 5 milliarder i frisk kapital
  • Sitte med mellom 4 og 5 milliarder i kontanter etter restruktureringen
  • Droppe langdistansesatsingen og satse på ruter i Norden og Europa
  • Redusere kortdistanseflåten ned til maksimalt 50 fly av typen Boeing 737
  • Å levere et positivt brutto driftsresultat (EBITDA) i 2021 etter restruktureringen, basert på nåværende prognoser om pandemien og flytrafikken
Punktet om å droppe langdistanse betyr at Norwegian nå planlegger å kvitte seg med de 35 gjenværende langdistanseflyene av typen Boeing 787 Dreamliner. Selskapet eier 11 stykk og leaser resten.
«Under de rådende forholdene er ikke en langdistanseoperasjon bærekraftig for Norwegian og denne driften vil derfor ikke fortsette», skriver selskapet.
En reduksjon til 50 kortdistansefly er i realiteten en dobling av det flåtekuttet som Norwegian presenterte i april i fjor.
Selskapet skisserte da en reduksjon der de skulle gå fra en opprinnelig plan på 168 fly i 2020, før coronakrisen, til mellom 110 til 120 fly etter krisen. Trekker man langdistanseflyene ut av de tallene, ville selskapet hatt rundt 100 kortdistansefly.
Nå er det altså maksimalt snakk om 50.
Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 - 06:00

Siste nytt

Oljeprisen bikket under 55 dollar

Oljeprisen vendte brått nedover fra klokken 16.00 fredag ettermiddag, og har i løpet av ettermiddagen bikket under 55 dollar.
I skrivende stund, klokken 17,42, omsettes ett fat med nordsjøolje for 55,18 dollar i spotmarkedet, ned 2,16 prosent for dagen.
Nedgangen har også bidratt til å dra med seg Hovedindeksen på Oslo Børs, som avslutter dagen med et fall på 1,09 prosent.

Oslo Børs avslutter uken med markant nedgang

Etter en negativ start på dagen, utviklet børsdagens seg forholdsvis rolig, men helt i innspurten falt Børsen brått, samtidig som oljeprisen falt.
Fredag endte Hovedindeksen ned 1,09 prosent til 987,92 poeng.
Dermed endte uken med nedgang. Det er den første uken på fem uker som ender med nedgang på Oslo Børs. Samlet for uken har Hovedindeksen falt 1,32 prosent.
Oljeprisen har falt markant den siste...Se mer

Helrødt på Wall Street – Wells Fargo-aksjen raste

Wall Street snudde nedover etter en drøy time med handel fredag ettermiddag, og nedturen forsterket seg utover kvelden.
Slik stod de store indeksene da handelen stengte klokken 22 norsk tid:
  • Dow Jones ned 0,57 prosent
  • Nasdaq ned 0,87 prosent
  • S&P 500 ned 0,72 prosent
Som vanlig er det storbankene som sparker i gang resultatsesongen i USA.
JPMorgan Chase, Citigroup og Wells Fargo var blant dagens kandidat...Se mer

Storbanker faller etter resultatslipp

Resultatsesongen er i gang i USA. Investorene er ikke nådige og sender aksjene til både JP Morgan, Citigroup og Wells Fargo nedover i førhandelen.
Den hektiske resultatsesongen har satt i gang i USA fredag ettermiddag med flere av de virkelig store bankene på plakaten. Både JP Morgan & Chase, Wells Fargo og Citigroup har åpnet sine regnskapsbøker.
Resultatene til alle de tre bankene er noe bedre e...Se mer

Dof trenger mer betalingsutsettelse

Det hardt pressede offshorerederiet Dof er fortsatt ikke i mål med forhandlingene med kreditorene om en større restrukturering av milliardgjelden.
Derfor søker selskapet nå ytterligere forlengelse av den såkalte stillstandsperioden, en utsettelse av betalinger av renter og avdrag, frem til 31. mars.
Det fremgår i en børsmelding fredag formiddag, der det har bedt Nordic Trustee om å kalle inn til et...Se mer

Awilco LNG øyner sterkere resultater i 2021

Awilco LNG har inngått en charterkontrakt på to til tre måneder for båten «WilPride», ifølge en melding.
Rederiet venter bruttoinntekter fra arbeidet på mellom 10,3 og 14,3 millioner dollar, fremgår det.
Selskapet melder også om at det venter sterkere resultater i 2021 - i takt med det knallsterke markedet for frakt av LNG om dagen:

Toppsjef Kenneth Hamnes i Arcus slutter

Kenneth Hamnes har fredag sagt opp stillingen som sjef for brennevinsprodusenten Arcus, ifølge en børsmelding.
Han vil fortsette i stillingen ut januar og begynner deretter i en ny stilling som toppsjef i Kavli Holding, fremgår det.
Finansdirektør Sigmund Toth tar over sjefsstolen i Arcus midlertidig fra 1. februar.
Stein Erik Hagen er største aksjonær i Arcus.

Pareto venter dobling av utbyttet til Fredriksen-rederi

Markedet for frakt av LNG (flytende naturgass) er knallsterkt om dagen.
Skipenes inntjening i spotmarkedet er skyhøy og befrakterne byr store summer for de få skipene som er tilgjengelig.
Situasjonen har fått Pareto Securities til å jekke opp kursmålet på John Fredriksens Flex LNG til 119 kroner. Tidligere var kursmålet 90 kroner.
Shippingaksjen handles til 87 kroner på Oslo Børs fredag. Oppgangen i...Se mer

Norwegian-aksjen faller igjen på Oslo Børs

Norwegian faller på Oslo Børs fredag formiddag, etter nedgang også dagen før, da det kriserammede flyselskapet meldte at det dropper langdistanse og fokuserer på Norden.
Aksjen er ned 6,47 prosent til 68,28 kroner per aksje. Torsdag falt kursen 5,19 prosent til 70 kroner. Kursen er rasert siden coronakrisen. Børsverdien er på 2,7 milliarder kroner, ifølge tall fra Infront.
Norwegian-aksjen har gått fra...Se mer

DNB: Redningen av Borr er fortsatt hovedmålet

DNB jobber nå aktivt sammen med Borr Drilling for å redde det kriserammede selskapet, slik at man unngår alternativer som å dele opp og selge selskapet.
Å komme i mål med en restrukturering av Tor Olav Trøims kriserammede riggselskap Borr Drilling er fortsatt DNBs primære mål, og banken jobber aktivt med selskapet for å nå dette målet.
Det sier direktør for Ocean Industries Jan Ole Huseby i DNB i en...Se mer

Mine aksjer

Logg inn for å følge dine aksjer

Rask og enkel tilgang til dine instrumenter, helt gratis!

UtvalgteSiste+/-%
AktuelleSiste+/-%
VinnereSiste+/-%
TaperSiste+/-%
Mest omsattOmsatt+/-%