Norwegian legger ned alle Max-rutene til USA og Canada

Svak lønnsomhet og usikkerheten rundt når Max-flyene kan komme tilbake i luften får Norwegian til å avlyse sin ambisiøse satsing.
Flyselskapet Norwegian melder at de nå legger ned alle de transatlantiske rutene med Boeing 737 Max.
Dermed er det slutt for tidligere konsernsjef Bjørn Kjos’ drøm om å endre fundamentalt på langdistansemarkedet, gjennom å åpne opp mindre ruter over Atlanterhavet med hjelp av mindre og effektive fly med bedre rekkevidde.
I september i fjor ble det kjent at selskapet la ned de samme type rutene mellom USA og Belfast i Nord-Irland og Edinburgh i Skottland på grunn av lav lønnsomhet.
I september i år vil også de seks gjenværende rutene fra Cork, Shannon og Dublin i Irland til byer i USA og Canada ha sine siste avganger og legges ned. Det siste flyet ankommer Dublin fra USA 15. september, ifølge selskapet.
De andre 46 langdistanserutene til Norwegian mellom Europa og USA, som trafikkeres med det større langdistanseflyet 787 Dreamliner, er ikke påvirket av beslutningen og fortsetter som før.

Måtte finne erstatningsfly

Norwegian peker på at de har tatt beslutningen etter å ha blitt tvunget til å drive rutene i månedsvis med erstatningsfly og innleide fly med mannskap (wetlease).
– Siden mars har vi utrettelig jobbet med å minimere konsekvensene for kundene våre gjennom å leie inn erstatningsfly for å operere rutene mellom Irland og Nord-Amerika. Ettersom det fortsatt er usikkert hvilken dato 737 Max kan komme tilbake i drift er denne løsningen ikke bærekraftig, sier Matthew Robert Wood, direktør for langdistanse og nye markeder i Norwegian, i meldingen.
Selskapet skriver at de har kontaktet kundene som har booket billetter på flygingene som nå kanselleres og at de får tilbud om full refusjon eller ombooking til andre Norwegian-flyginger.
Boeing 737 Max-flyene ble satt på bakken verden over i mars etter to flystyrter med flytypen i Etiopia og Indonesia. Norwegian rakk å motta 18 stykker av den nye flytypen fra Boeing før flyselskapet måtte sette dem på bakken.
Max-flyene har lengre rekkevidde og bruker mindre drivstoff enn forrige modell kalt 737 NG (737–800). Norwegian har vært avhengig av den ekstra rekkevidden på flyene for å kunne drifte rutene over Atlanterhavet. Da Max-flyene ble satt på bakken kunne selskapet dermed ikke sette inn sine andre 737-fly som erstatning, slik selskapet har kunnet gjøre på andre europeiske ruter.
Trafikken til Cork og Shannon ble innstilt da Max-flyene ble satt på bakken i mars, og passasjerene ble i stedet tilbudt å fly fra Dublin til Providence utenfor Boston og Stewart utenfor New York.

Ikke lønnsomt nok

Det er imidlertid ikke bare 737 Max-problemene som har bidratt til beslutningen, for lønnsomheten på Max-rutene har også vært lav.
Satsingen har vært banebrytende, både fordi man har tatt i bruk relativt små jetfly over Atlanterhavet, og fordi man har forsøkt å skape et marked mellom mindre byer enn de tradisjonelle langdistanserutene som gjerne går mellom de største byene i USA og Europa.
Dette har imidlertid vist seg å være vanskelig å få til.
– Ettersom flyselskapet beveger seg fra vekst til lønnsomhet har vi gjennomført en omfattende gjennomgang av våre transatlantiske operasjon mellom Nord-Amerika og Irland, og vi har konkludert med at rutene ikke lenger er kommersielt bærekraftige gitt omstendighetene, sier langdistansedirektøren i Norwegian.
Da Norwegian la ned USA-rutene med Max-flyet fra Nord-Irland og Skottland i fjor pekte de på lav etterspørsel og innføringen av en flypassasjeravgift som årsak. Flyene som da ble ledige ble flyttet over til Norwegians virksomhet i Europa i stedet.
Rutene har gått til det som ofte kalles sekundærbyer eller -flyplasser, noe som har gjort at flyrutene ikke har egnet seg hvis man ønsker å ta et annet fly videre etter en mellomlanding.

– Ikke stort nok marked

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at beslutningen nok er et resultat av Norwegians arbeid med å få opp lønnsomheten i konsernet.
Selskapet er i gang med et kostnadsprogram kalt Focus, der det skal kuttes minst to milliarder i kostnader, samtidig som ulønnsomme baser og ruter legges ned. I vinter varslet Norwegian kutt i flere baser og ruter i Sør-Europa.
– Max-operasjonene over Nord-Atlanteren har ikke vært optimal for Norwegian, mye grunnet at Max-flyet har litt for få seter, noe utfordring med rekkevidde og at destinasjonene ikke har hatt et stort nok marked, sier Elnæs.
Han legger til at usikkerheten rundt Max-flyenes retur til tjeneste har gjort det enda verre.
– Da er det bare å legge ned rutene i vinterprogrammet, som vil slå ut i reduserte kostnader, lavere inntekter og tilgjengelig antall seter, sier han videre.
Flyanalytikeren tror Norwegian vil sette flyene (når Max-flyene kommer i tjeneste igjen, journ.anm.) inn på kort- og mellomdistanseruter i Europa.
– Et klokt valg, avslutter han.
Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 - 06:00

Siste nytt

Romfart til himmels på helgrønn Wall Street

Romfartsselskapet Virgin Galactic ledet an da aksjemarkedene i USA skjøt oppover i mandagens handel.
Amerikanske investorer kunne smile allerede da bjellen ringte inn en ny uke, og et bredt børsrally raskt tok form.
Det holdt også koken: Ved stengetid klokken 22 hadde alle de tre indeksene steget markant:
  • Dow Jones steg 1,51 prosent
  • S & P 500 steg 1,62 prosent
  • Nasdaq steg 1,87 prosent
Dermed fortsetter USA-markeden...Se mer

Uber-aksjen stiger på Wall Street

Mandag ettermiddag suser Uber Technologies opp med rundt 5 prosent på New York-børsen.
Oppturen kommer etter mandagens nyhet om at taxitjenesten får tilbake lisensen i London.
Uber mistet lisensen der i november 2019 etter at lokale transportmyndigheter reagerte på at sjåfører med falsk identitet gjennomførte 14.000 reiser med passasjerer.
Den nye lisensen gjelder i 18 måneder for rundt 45.000 Uber-s...Se mer

Nel dropper reparasjonsemisjon for aksjonærene

I lys av prisen på Nel-aksjen på Oslo Børs har styret i Nel besluttet å kansellere reparasjonsemisjonen. Det melder selskapet mandag.
Reparasjonsemisjon vil si at aksjonærer som ikke fikk delta i kapitalinnhentingen i juni fikk muligheten til å gå inn med frisk kapital i selskapet.
– Aksjekursen har vært betydelig under tilbudsprisen i reparasjonsemisjonen på 18,45 kroner med betydelige volumer, sk...Se mer

Devon Energy og WPX Energy slår seg sammen

De to amerikanske skiferoljeprodusentene Devon Energy og WPX Energy har inngått en avtale om å slå seg sammen, ifølge en melding.
Det nye selskapet får navnet Devon Energy.
Selskapsverdien, eller såkalt enterprise value, lander på rundt 12 miliarder dollar, tilsvarende 114 milliarder kroner, fremgår det.
Avtalen betyr at WPX Energy-aksjonærer mottar 0,5165 Devon Energy-aksjer per aksje de sitter på...Se mer

Telenor-kunder opplevde ringeproblemer

Oppdatert 13.30: Problemene skal være løst.
Telenor-kunder har opplevd problemer med abonnementet mandag formiddag.
– Det er en del Telenor-kunder som har problemer med å ringe ut i enkelte deler av landet, opplyser kommunikasjonssjef Fredrik Tangeraas i Telenor i en e-post til E24.
Tangeraas opplyser at de fikk melding om feilen klokken 9.40 mandag morgen. Selskapet opplyser ikke hva som ligger ba...Se mer

Okeanis Eco Tankers inngår ettårskontrakt for tankskip

Det Oslo Axess-noterte tankrederiet Okeanis Eco Tankers melder mandag at ett av flåtens veldig svære tankskip (VLCC), enten «Nissos Donoussa» eller «Nissos Kythnos», skal jobbe for et ikke-navngitt energiselskap i ett år.
Kontrakten starter i november i år og skipet leveres tilbake til Okeanis for å operere i spotmarkedet i fjerde kvartal 2021.
Skipet vil seile inn en brutto dagsrate på 34.000 dolla...Se mer

Uber får tilbake lisensen i London

Uber har fått tilbake lisensen i London etter at transportmyndighetene fratok taxitjenesten lisensen i november 2019.
Det kommer frem i en rettsavgjørelse mandag.
Uber mistet lisensen i den britiske hovedstaden etter det Transport for London kalte «et mønster av feil», ifølge Reuters.
Blant annet skal Uber-sjåfører som har forfalsket identiteten sin ha gjennomført 14.000 reiser med passasjerer.
– På tross av historiske feil,...Se mer

Grønn bølge over Europas børser

Optimismen i aksjemarkedet preger de europeiske børsene i starten av septembers siste uke.
Den brede samleindeksen Stoxx Europe 600 gikk opp 1,5 prosent i tidlig handel og holder seg på dette nivået nesten tre timer etter børsåpning. Mens tyske DAX vokser mest av de største indeksene.
Slik ser det ut på kontinentet mandag formiddag:
  • Dax i Frankfurt opp 2,40
  • CAC 40 i Paris opp 1,59
  • FTSE 100 i London opp 1,21 pro...Se mer

Nordea Markets venter normalisering etter Norges Bank-grep

Fredag varslet Norges Bank om en skjevfordeling i det såkalte interbankmarkedet, der bankene låner penger seg imellom.
Som følge av dette oppsto det «betydelig usikkerhet om tilgangen til kroner,» skrev sentralbanken, som derfor tilbyr korte F-lån for å roe markedet.
Men det kom ingen bud i fredagens F-lånsauksjon. Det kan tyde på at det er en utenlandsk bank som mangler kroner, ifølge Nordea Market...Se mer

Noreco har installert plattformmoduler på Tyra-feltet

Noreco melder at de har installert to nye «jackets» (plattformunderstell) ved Tyra-feltet.
Dette er de første jacket-strukturene som blir installert på plattformer i prosjektet, og representerer et viktig skritt videre i gjenutbyggingen, skriver selskapet.
Gassfeltet gjenutbygges etter at krittreservoaret under feltet har sunket.
Etter utbyggingen skal Tyra kunne levere 60.000 fat oljeekvivalenter pe...Se mer

Mine aksjer

Logg inn for å følge dine aksjer

Rask og enkel tilgang til dine instrumenter, helt gratis!

UtvalgteSiste+/-%
AktuelleSiste+/-%
VinnereSiste+/-%
TaperSiste+/-%
Mest omsattOmsatt+/-%