Norwegian legger ned alle Max-rutene til USA og Canada

Svak lønnsomhet og usikkerheten rundt når Max-flyene kan komme tilbake i luften får Norwegian til å avlyse sin ambisiøse satsing.
Flyselskapet Norwegian melder at de nå legger ned alle de transatlantiske rutene med Boeing 737 Max.
Dermed er det slutt for tidligere konsernsjef Bjørn Kjos’ drøm om å endre fundamentalt på langdistansemarkedet, gjennom å åpne opp mindre ruter over Atlanterhavet med hjelp av mindre og effektive fly med bedre rekkevidde.
I september i fjor ble det kjent at selskapet la ned de samme type rutene mellom USA og Belfast i Nord-Irland og Edinburgh i Skottland på grunn av lav lønnsomhet.
I september i år vil også de seks gjenværende rutene fra Cork, Shannon og Dublin i Irland til byer i USA og Canada ha sine siste avganger og legges ned. Det siste flyet ankommer Dublin fra USA 15. september, ifølge selskapet.
De andre 46 langdistanserutene til Norwegian mellom Europa og USA, som trafikkeres med det større langdistanseflyet 787 Dreamliner, er ikke påvirket av beslutningen og fortsetter som før.

Måtte finne erstatningsfly

Norwegian peker på at de har tatt beslutningen etter å ha blitt tvunget til å drive rutene i månedsvis med erstatningsfly og innleide fly med mannskap (wetlease).
– Siden mars har vi utrettelig jobbet med å minimere konsekvensene for kundene våre gjennom å leie inn erstatningsfly for å operere rutene mellom Irland og Nord-Amerika. Ettersom det fortsatt er usikkert hvilken dato 737 Max kan komme tilbake i drift er denne løsningen ikke bærekraftig, sier Matthew Robert Wood, direktør for langdistanse og nye markeder i Norwegian, i meldingen.
Selskapet skriver at de har kontaktet kundene som har booket billetter på flygingene som nå kanselleres og at de får tilbud om full refusjon eller ombooking til andre Norwegian-flyginger.
Boeing 737 Max-flyene ble satt på bakken verden over i mars etter to flystyrter med flytypen i Etiopia og Indonesia. Norwegian rakk å motta 18 stykker av den nye flytypen fra Boeing før flyselskapet måtte sette dem på bakken.
Max-flyene har lengre rekkevidde og bruker mindre drivstoff enn forrige modell kalt 737 NG (737–800). Norwegian har vært avhengig av den ekstra rekkevidden på flyene for å kunne drifte rutene over Atlanterhavet. Da Max-flyene ble satt på bakken kunne selskapet dermed ikke sette inn sine andre 737-fly som erstatning, slik selskapet har kunnet gjøre på andre europeiske ruter.
Trafikken til Cork og Shannon ble innstilt da Max-flyene ble satt på bakken i mars, og passasjerene ble i stedet tilbudt å fly fra Dublin til Providence utenfor Boston og Stewart utenfor New York.

Ikke lønnsomt nok

Det er imidlertid ikke bare 737 Max-problemene som har bidratt til beslutningen, for lønnsomheten på Max-rutene har også vært lav.
Satsingen har vært banebrytende, både fordi man har tatt i bruk relativt små jetfly over Atlanterhavet, og fordi man har forsøkt å skape et marked mellom mindre byer enn de tradisjonelle langdistanserutene som gjerne går mellom de største byene i USA og Europa.
Dette har imidlertid vist seg å være vanskelig å få til.
– Ettersom flyselskapet beveger seg fra vekst til lønnsomhet har vi gjennomført en omfattende gjennomgang av våre transatlantiske operasjon mellom Nord-Amerika og Irland, og vi har konkludert med at rutene ikke lenger er kommersielt bærekraftige gitt omstendighetene, sier langdistansedirektøren i Norwegian.
Da Norwegian la ned USA-rutene med Max-flyet fra Nord-Irland og Skottland i fjor pekte de på lav etterspørsel og innføringen av en flypassasjeravgift som årsak. Flyene som da ble ledige ble flyttet over til Norwegians virksomhet i Europa i stedet.
Rutene har gått til det som ofte kalles sekundærbyer eller -flyplasser, noe som har gjort at flyrutene ikke har egnet seg hvis man ønsker å ta et annet fly videre etter en mellomlanding.

– Ikke stort nok marked

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at beslutningen nok er et resultat av Norwegians arbeid med å få opp lønnsomheten i konsernet.
Selskapet er i gang med et kostnadsprogram kalt Focus, der det skal kuttes minst to milliarder i kostnader, samtidig som ulønnsomme baser og ruter legges ned. I vinter varslet Norwegian kutt i flere baser og ruter i Sør-Europa.
– Max-operasjonene over Nord-Atlanteren har ikke vært optimal for Norwegian, mye grunnet at Max-flyet har litt for få seter, noe utfordring med rekkevidde og at destinasjonene ikke har hatt et stort nok marked, sier Elnæs.
Han legger til at usikkerheten rundt Max-flyenes retur til tjeneste har gjort det enda verre.
– Da er det bare å legge ned rutene i vinterprogrammet, som vil slå ut i reduserte kostnader, lavere inntekter og tilgjengelig antall seter, sier han videre.
Flyanalytikeren tror Norwegian vil sette flyene (når Max-flyene kommer i tjeneste igjen, journ.anm.) inn på kort- og mellomdistanseruter i Europa.
– Et klokt valg, avslutter han.
Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 - 06:00

Siste nytt

Volkswagen fikk milliardbot i Canada

En domstol i Canada har beordret Volkswagen til å betale en bot på 1,3 milliarder kroner etter at bilprodusenten sa seg skyldig i å ha brutt miljølovgivningen.
Lovbruddene har utspring i utslippsskandalen, der den tyske bilgiganten innrømmet å ha jukset med programvare for å få bedre resultater på utslippstester.
Onsdagens kjennelse betyr at domstolen godkjenner et forlik som Volkswagen har inngått...Se mer

API: USAs råoljelagre steg sist uke - oljeprisen faller mer

Amerikanske råoljelagre steg med 1,6 millioner fat forrige uke, ifølge American Petroleum Institute (API) onsdag, skriver Reuters.
På forhånd var det ventet et lagertrekk på en million fat, opplyser nyhetsbyrået.
Oljeprisen har beveget seg nedover i løpet av dagen og faller ytterligere etter tallene.
Prisen for et fat nordsjøolje (brent spot) er ned 2,93 prosent til 62,61 dollar onsdag kveld norsk ti...Se mer

Targovax hentet 101 millioner kroner

Bioteknologiselskapet Targovax har hentet inn 101 millioner kroner gjennom en såkalt rettet emisjon, ifølge en melding onsdag kveld.
Det gjennom utstedelse av 12,63 millioner nye aksjer til kurs åtte kroner per aksje.
Tegningskursen innebærer en rabatt fra sluttkursen onsdag som var på 9,49 kroner.
Selskapet vurderer en reparasjonsemisjon på opptil 1,89 millioner aksjer mot aksjonærene som ikke fikk...Se mer

Flat utvikling på USA-børsene

Etter en nedgang på Wall Street tirsdag, ble onsdagen flat i amerikanske aksjemarkedene.
De toneangivende indeksene endte dagen slik:
  • S&P 500 opp 0,03 prosent
  • Dow Jones ned 0,03 prosent
  • Nasdaq Composite opp 0,14 prosent
Teknologiaksjer viste størst oppgang. Tirsdag kveld slapp både IBM og Netflix sterke kvartalstall.
IBM stiger 3,39 prosent, mens Netflix, som senket egne forventninger til neste kvarta...Se mer

Henriette Trondsen øyner stor Kahoot-oppside

– Vi forventer at Kahoot fortsetter å konvertere brukerne sine til betalende abonnenter, påpeker Arctic Securities-analytikeren.
Trondsen har justert opp kursmålet sitt på Kahoot-aksjen kraftig til 110 kroner, fra tidligere 63 kroner, ifølge en analyse onsdag.
Hun beholder en kjøpsanbefaling på Kahoot-aksjen.
Quiz-spill-selskapets aksje er siden børsnoteringen i høst opp rundt 70 prosent til kurs 7...Se mer

Boeing vil gjenoppta 737 Max-produksjon før godkjenning

Boeings ferske administrerende direktør Dave Calhoun sier onsdag han vil at selskapet skal gjenoppta produksjonen av den ulykkesrammede flytypen 737 Max før myndighetene godkjenner den for flyvninger, skriver CNBC.
Tirsdag ble det kjent at flyprodusenten selv ikke regner med å få godkjennelse fra amerikanske luftfartsmyndigheter før midten av 2020.
Flytypen har stått på bakken i over elleve måneder...Se mer

Boeing-aksjen til sitt laveste nivå på 52 uker

Flyprodusenten Boeings aksje falt onsdag til sitt laveste nivå på 52 uker da den traff 302,7 dollar, ifølge amerikanske medier.
Siden har den hentet seg noe inn og er i skrivende stund ned rund tre prosent til kurs 304,1 dollar.
Kursfallet skjer etter at Boeing tirsdag meldte at det først venter at 737 Max-flyene vil være på vingene igjen i midten av 2020. Det er senere enn tidligere antatt.
I løpet av onsdagen har flere...Se mer

Coronavirus-tiltak gir ulike markedsutslag

Hittil er det bekreftet 440 tilfeller av den nye virussykdommen coronavirus. 17 mennesker har så langt dødd av sykdommen.
Asia-børsene endte stort sett opp onsdag, mens Europa-børsene endte med bred nedgang. I USA stiger indeksene onsdag kveld.
Aksjemarkeder verden over gikk tirsdag tilbake. De toneangivende indeksene på Wall Street falt etter det ble rapportert om at viruset hadde nådd USA og Sea...Se mer

Nedgang på Europa-børsene

De europeiske børsene åpnet svakt opp men endte dagen med nedgang.
Nedgangen kommer etter USAs president Donald Trump sa at EU ikke hadde annet valg enn å godta en ny handelsavtale, og finansminister Steven Mnuchin truet med toll på biler som dersom EU innfører digital skatt.
Natt til onsdag opplyste den kinesiske helsekommisjonen at myndighetene iverksetter tiltak for å hindre videre spredning av...Se mer

Pareto Bank-styret foreslår rettet emisjon i 2021

Styret i Pareto Bank foreslår en rettet emisjon i 2021, ifølge en melding.
Det foreslås en fullmakt til styret til å utvide bankens aksjekapital med inntil 20 millioner kroner, fremgår det.
Beslutningen tas på en generalforsamling 26. mars.

Mine aksjer

Logg inn for å følge dine aksjer

Rask og enkel tilgang til dine instrumenter, helt gratis!

UtvalgteSiste+/-%
AktuelleSiste+/-%
VinnereSiste+/-%
TaperSiste+/-%
Mest omsattOmsatt+/-%