Norwegian legger ned alle Max-rutene til USA og Canada

Svak lønnsomhet og usikkerheten rundt når Max-flyene kan komme tilbake i luften får Norwegian til å avlyse sin ambisiøse satsing.
Flyselskapet Norwegian melder at de nå legger ned alle de transatlantiske rutene med Boeing 737 Max.
Dermed er det slutt for tidligere konsernsjef Bjørn Kjos’ drøm om å endre fundamentalt på langdistansemarkedet, gjennom å åpne opp mindre ruter over Atlanterhavet med hjelp av mindre og effektive fly med bedre rekkevidde.
I september i fjor ble det kjent at selskapet la ned de samme type rutene mellom USA og Belfast i Nord-Irland og Edinburgh i Skottland på grunn av lav lønnsomhet.
I september i år vil også de seks gjenværende rutene fra Cork, Shannon og Dublin i Irland til byer i USA og Canada ha sine siste avganger og legges ned. Det siste flyet ankommer Dublin fra USA 15. september, ifølge selskapet.
De andre 46 langdistanserutene til Norwegian mellom Europa og USA, som trafikkeres med det større langdistanseflyet 787 Dreamliner, er ikke påvirket av beslutningen og fortsetter som før.

Måtte finne erstatningsfly

Norwegian peker på at de har tatt beslutningen etter å ha blitt tvunget til å drive rutene i månedsvis med erstatningsfly og innleide fly med mannskap (wetlease).
– Siden mars har vi utrettelig jobbet med å minimere konsekvensene for kundene våre gjennom å leie inn erstatningsfly for å operere rutene mellom Irland og Nord-Amerika. Ettersom det fortsatt er usikkert hvilken dato 737 Max kan komme tilbake i drift er denne løsningen ikke bærekraftig, sier Matthew Robert Wood, direktør for langdistanse og nye markeder i Norwegian, i meldingen.
Selskapet skriver at de har kontaktet kundene som har booket billetter på flygingene som nå kanselleres og at de får tilbud om full refusjon eller ombooking til andre Norwegian-flyginger.
Boeing 737 Max-flyene ble satt på bakken verden over i mars etter to flystyrter med flytypen i Etiopia og Indonesia. Norwegian rakk å motta 18 stykker av den nye flytypen fra Boeing før flyselskapet måtte sette dem på bakken.
Max-flyene har lengre rekkevidde og bruker mindre drivstoff enn forrige modell kalt 737 NG (737–800). Norwegian har vært avhengig av den ekstra rekkevidden på flyene for å kunne drifte rutene over Atlanterhavet. Da Max-flyene ble satt på bakken kunne selskapet dermed ikke sette inn sine andre 737-fly som erstatning, slik selskapet har kunnet gjøre på andre europeiske ruter.
Trafikken til Cork og Shannon ble innstilt da Max-flyene ble satt på bakken i mars, og passasjerene ble i stedet tilbudt å fly fra Dublin til Providence utenfor Boston og Stewart utenfor New York.

Ikke lønnsomt nok

Det er imidlertid ikke bare 737 Max-problemene som har bidratt til beslutningen, for lønnsomheten på Max-rutene har også vært lav.
Satsingen har vært banebrytende, både fordi man har tatt i bruk relativt små jetfly over Atlanterhavet, og fordi man har forsøkt å skape et marked mellom mindre byer enn de tradisjonelle langdistanserutene som gjerne går mellom de største byene i USA og Europa.
Dette har imidlertid vist seg å være vanskelig å få til.
– Ettersom flyselskapet beveger seg fra vekst til lønnsomhet har vi gjennomført en omfattende gjennomgang av våre transatlantiske operasjon mellom Nord-Amerika og Irland, og vi har konkludert med at rutene ikke lenger er kommersielt bærekraftige gitt omstendighetene, sier langdistansedirektøren i Norwegian.
Da Norwegian la ned USA-rutene med Max-flyet fra Nord-Irland og Skottland i fjor pekte de på lav etterspørsel og innføringen av en flypassasjeravgift som årsak. Flyene som da ble ledige ble flyttet over til Norwegians virksomhet i Europa i stedet.
Rutene har gått til det som ofte kalles sekundærbyer eller -flyplasser, noe som har gjort at flyrutene ikke har egnet seg hvis man ønsker å ta et annet fly videre etter en mellomlanding.

– Ikke stort nok marked

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at beslutningen nok er et resultat av Norwegians arbeid med å få opp lønnsomheten i konsernet.
Selskapet er i gang med et kostnadsprogram kalt Focus, der det skal kuttes minst to milliarder i kostnader, samtidig som ulønnsomme baser og ruter legges ned. I vinter varslet Norwegian kutt i flere baser og ruter i Sør-Europa.
– Max-operasjonene over Nord-Atlanteren har ikke vært optimal for Norwegian, mye grunnet at Max-flyet har litt for få seter, noe utfordring med rekkevidde og at destinasjonene ikke har hatt et stort nok marked, sier Elnæs.
Han legger til at usikkerheten rundt Max-flyenes retur til tjeneste har gjort det enda verre.
– Da er det bare å legge ned rutene i vinterprogrammet, som vil slå ut i reduserte kostnader, lavere inntekter og tilgjengelig antall seter, sier han videre.
Flyanalytikeren tror Norwegian vil sette flyene (når Max-flyene kommer i tjeneste igjen, journ.anm.) inn på kort- og mellomdistanseruter i Europa.
– Et klokt valg, avslutter han.
Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 - 06:00

Siste nytt

Bergenbio henter 20 mill. i reparasjonsemisjon

I forbindelse med at bioteknologiselskapet Bergenbio hentet 500 millioner kroner i markedet i mai, ble det samtidig besluttet å gjennomføre en reparasjonsemisjon.
Resultatet derfra viser at investorer har tegnet seg for 534.178 aksjer til tegningskursen 37,50 kroner.
Dermed henter selskapet ytterligere 20 millioner kroner i forbindelse med reparasjonsemisjonen.
En slik reparasjonsemisjon gjøres fo...Se mer

Air France: Vil ikke være på 2019-nivå før 2024

På det verste under coronakrisen tapte Air France 15 millioner euro om dagen, etter at 95 prosent av flytrafikken stoppet opp. Nå planlegger selskapet for fremtiden, men på veien dit vil mange jobber forsvinne.
– Air France beregner at det ikke vil se det samme aktivitetsnivået som i 2019, før i 2024, skriver selskapet i en oppdatering fredag kveld.
Selskapet venter at de blir nødt til å kvitte se...Se mer

Commerzbank-styreleder går av – toppsjef tilbyr å trekke seg

Styreleder Stefan Schmittmann har besluttet å trekke seg fra sin rolle 3. august. Samtidig tilbyr konsernsjef Martin Zielke å gjøre det samme. Det kommer frem i en melding fra selskapet.
Den dramatiske utviklingen kommer etter press fra en rekke aksjonærer i den tyske storbanken.
Styret vil beslutte om Zielke skal gå av på et møte onsdag neste uke, ifølge meldingen.
Det amerikanske investeringssel...Se mer

Observe Medical henter 45 millioner friske kroner

Den siste tiden har Observe Medical gjennomført en kapitalinnhenting som ble overtegnet. Det melder selskapet etter at tegningsperioden ble avsluttet ved børsdagens slutt fredag.
Totalt vil det bli utstedt 4,09 millioner nye aksjer i selskapet til en tegningskurs på 11 kroner per aksje. Noe som gjør at selskapet totalt henter 45 millioner kroner.
Selskapet opplyser at fordelingen av aksjer vil skj...Se mer

Nedgang preget ukens siste handelsdag i Europa

Etter en rolig start på dagen ble det en negativ slutt på uken for de europeiske børsene. Den brede Stoxx Europe 600-indeksen falt 0,9 prosent.
Dagen har blitt preget av noe lavere omsetning enn normalt på bakgrunn av at de europeiske børsene holder stengt.
Utviklingen gjennom dagen vendte nedover etter at Bloomberg meldte at Den europeiske sentralbanken kan stå overfor en konflikt rundt hvor mye a...Se mer

Hydro har gjenopptatt produksjonen i Brasil etter strømbrudd

Fredag ettermiddag bekrefter Hydro at strømtilførselen til selskapets bauksittgruve i Paragominas i Pará nord i Brasil har blitt gjenopprettet og at produksjonen har startet opp igjen.
Dette skjer etter at tre høyspentmasser veltet 20. juni, noe som førte til et strombrudd ved gruven.
Ettersom produksjonen er gjenopptatt ved bauksittgruven varsler selskapet at produksjonen ved aluminaraffineriet A...Se mer

Trond Mohn fortsetter å kjøpe aksjer i Bergenbio

Fredag har Trond Mohn-selskapet Meteva kjøpt 59.463 aksjer i Bergenbio med en snittpris på 37,9467 kroner. Det kommer frem i en melding.
Totalt kostet transaksjonen Mohns selskap 2,26 millioner kroner.
Men dette er langt fra første gang selskapet har kjøpt aksjer i selskapet denne uken. Også onsdag og torsdag kjøpte Mohn en del aksjer i selskapet.
Totalt har Mohns selskap kjøpt like under 200.000...Se mer

Norske Höegh Xiamen erklært som totalvrak etter brann

Etter brannen som brøt ut på Ocean Yield-eide Höegh Xiamen har skipet nå blitt erklært som et konstruktivt totaltap. Det opplyser selskapet i en melding.
Selskapet var leid ut til Höegh Autoliners da brannen brøt ut i Jacksonville, Florida, tidlig i juni.
Ocean Yield opplyser at de venter å motta en forsikringsutbetaling på 26 millioner dollar, tilsvarende 247 millioner kroner, i løpet av tredje k...Se mer

Alle Kongsberg Automotives aksjer handles på Oslo Børs mandag

Etter at Kongsberg Automotive har fått godkjent prospektet for kapitalinnhentingen der selskapet utstedte 7 milliarder aksjer, varsler selskapet fredag at emisjonsaksjene vil bli notert på Oslo Børs fra mandag.
I påvente av godkjenningen har emisjonsaksjene vært notert på Merkur Markets, noe som har bidratt til noen litt spesielle utslag.
Det er i praksis ingen forskjell på de gamle og nye aksjene...Se mer

Svak avslutning på uken for Oslo Børs

Etter en flat start på dagen, ble det tilslutt nedgang på Oslo Børs på ukens siste dag.
Hovedindeksen endte fredag ned 0,69 prosent til 801,68 poeng.
Hydrogenselskapet Nel ble mest omsatt på ukens siste dag, med en oppgang på 0,48 prosent, foran oljekjempen Equinor som falt 1,75 prosent. Også Adevinta var høyt omsatt, men endte dagen uendret fra torsdag.
Pexip markerte seg på omsetningstoppen med...Se mer

Mine aksjer

Logg inn for å følge dine aksjer

Rask og enkel tilgang til dine instrumenter, helt gratis!

UtvalgteSiste+/-%
AktuelleSiste+/-%
VinnereSiste+/-%
TaperSiste+/-%
Mest omsattOmsatt+/-%