Norwegian legger ned alle Max-rutene til USA og Canada

Svak lønnsomhet og usikkerheten rundt når Max-flyene kan komme tilbake i luften får Norwegian til å avlyse sin ambisiøse satsing.
Flyselskapet Norwegian melder at de nå legger ned alle de transatlantiske rutene med Boeing 737 Max.
Dermed er det slutt for tidligere konsernsjef Bjørn Kjos’ drøm om å endre fundamentalt på langdistansemarkedet, gjennom å åpne opp mindre ruter over Atlanterhavet med hjelp av mindre og effektive fly med bedre rekkevidde.
I september i fjor ble det kjent at selskapet la ned de samme type rutene mellom USA og Belfast i Nord-Irland og Edinburgh i Skottland på grunn av lav lønnsomhet.
I september i år vil også de seks gjenværende rutene fra Cork, Shannon og Dublin i Irland til byer i USA og Canada ha sine siste avganger og legges ned. Det siste flyet ankommer Dublin fra USA 15. september, ifølge selskapet.
De andre 46 langdistanserutene til Norwegian mellom Europa og USA, som trafikkeres med det større langdistanseflyet 787 Dreamliner, er ikke påvirket av beslutningen og fortsetter som før.

Måtte finne erstatningsfly

Norwegian peker på at de har tatt beslutningen etter å ha blitt tvunget til å drive rutene i månedsvis med erstatningsfly og innleide fly med mannskap (wetlease).
– Siden mars har vi utrettelig jobbet med å minimere konsekvensene for kundene våre gjennom å leie inn erstatningsfly for å operere rutene mellom Irland og Nord-Amerika. Ettersom det fortsatt er usikkert hvilken dato 737 Max kan komme tilbake i drift er denne løsningen ikke bærekraftig, sier Matthew Robert Wood, direktør for langdistanse og nye markeder i Norwegian, i meldingen.
Selskapet skriver at de har kontaktet kundene som har booket billetter på flygingene som nå kanselleres og at de får tilbud om full refusjon eller ombooking til andre Norwegian-flyginger.
Boeing 737 Max-flyene ble satt på bakken verden over i mars etter to flystyrter med flytypen i Etiopia og Indonesia. Norwegian rakk å motta 18 stykker av den nye flytypen fra Boeing før flyselskapet måtte sette dem på bakken.
Max-flyene har lengre rekkevidde og bruker mindre drivstoff enn forrige modell kalt 737 NG (737–800). Norwegian har vært avhengig av den ekstra rekkevidden på flyene for å kunne drifte rutene over Atlanterhavet. Da Max-flyene ble satt på bakken kunne selskapet dermed ikke sette inn sine andre 737-fly som erstatning, slik selskapet har kunnet gjøre på andre europeiske ruter.
Trafikken til Cork og Shannon ble innstilt da Max-flyene ble satt på bakken i mars, og passasjerene ble i stedet tilbudt å fly fra Dublin til Providence utenfor Boston og Stewart utenfor New York.

Ikke lønnsomt nok

Det er imidlertid ikke bare 737 Max-problemene som har bidratt til beslutningen, for lønnsomheten på Max-rutene har også vært lav.
Satsingen har vært banebrytende, både fordi man har tatt i bruk relativt små jetfly over Atlanterhavet, og fordi man har forsøkt å skape et marked mellom mindre byer enn de tradisjonelle langdistanserutene som gjerne går mellom de største byene i USA og Europa.
Dette har imidlertid vist seg å være vanskelig å få til.
– Ettersom flyselskapet beveger seg fra vekst til lønnsomhet har vi gjennomført en omfattende gjennomgang av våre transatlantiske operasjon mellom Nord-Amerika og Irland, og vi har konkludert med at rutene ikke lenger er kommersielt bærekraftige gitt omstendighetene, sier langdistansedirektøren i Norwegian.
Da Norwegian la ned USA-rutene med Max-flyet fra Nord-Irland og Skottland i fjor pekte de på lav etterspørsel og innføringen av en flypassasjeravgift som årsak. Flyene som da ble ledige ble flyttet over til Norwegians virksomhet i Europa i stedet.
Rutene har gått til det som ofte kalles sekundærbyer eller -flyplasser, noe som har gjort at flyrutene ikke har egnet seg hvis man ønsker å ta et annet fly videre etter en mellomlanding.

– Ikke stort nok marked

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at beslutningen nok er et resultat av Norwegians arbeid med å få opp lønnsomheten i konsernet.
Selskapet er i gang med et kostnadsprogram kalt Focus, der det skal kuttes minst to milliarder i kostnader, samtidig som ulønnsomme baser og ruter legges ned. I vinter varslet Norwegian kutt i flere baser og ruter i Sør-Europa.
– Max-operasjonene over Nord-Atlanteren har ikke vært optimal for Norwegian, mye grunnet at Max-flyet har litt for få seter, noe utfordring med rekkevidde og at destinasjonene ikke har hatt et stort nok marked, sier Elnæs.
Han legger til at usikkerheten rundt Max-flyenes retur til tjeneste har gjort det enda verre.
– Da er det bare å legge ned rutene i vinterprogrammet, som vil slå ut i reduserte kostnader, lavere inntekter og tilgjengelig antall seter, sier han videre.
Flyanalytikeren tror Norwegian vil sette flyene (når Max-flyene kommer i tjeneste igjen, journ.anm.) inn på kort- og mellomdistanseruter i Europa.
– Et klokt valg, avslutter han.

Siste nytt

Gass: Fortsatt oppsiderisiko i prisene

Gassanalytiker Sindre Knutsson i Rystad Energy tror det vil ta flere år før gassmarkedet balanserer seg.
Det sier han til TDN Direkt mandag, etter at europeiske gasspriser har steget kraftig de seneste tre ukene.
– På kort sikt vil spørsmålet være om vi vil greie å bygge de europeiske lagrene nok før vinteren gjennom import av norsk gass og LNG, i kombinasjon med sterk reduksjon av etterspørsel. I s...Se mer

Seaway 7 signerer vindparkkontrakt

I en børsmelding annonserer Seaway 7 at de er tildelt avtale med Moray Offshore Windfarm (West) Limited om å starte tidlig arbeid for kabler til vindparken Morey West offshore vindpark.
Vindparken utvikles på østkysten av Skottland og består av 60 vindturbingeneratorer med en installert effekt på 882MW.
Arbeidet vil starte i 2024 og skal ledes av Seaway 7s kontor i Aberdeen.
Seaway 7 regner avtalen som en...Se mer

Archer Limited kjøper 50 prosent av Iceland Drilling for 8,25 millioner dollar

Archer Limited har signert en avtale om å kjøpe 50 prosent av aksjene i fornybarselskapet Iceland Drilling Company, for en total sum på 8,25 millioner dollar.
Det kommer det frem i en børsmelding mandag morgen.
Iceland Drilling Company er et internasjonalt selskap som borer etter geotermisk energi dypt nede i jordskorpen.

Magnora går inn i det britiske sol- og batterimarkedet

Magnora går inn i det britiske markedet for sol- og batterilagringstjenester. I første omgang investerer de i utviklingen av et 60 MW solcelleprosjekt og et 40 MWh batterilagringssystem (BESS)-prosjekt.
Det oppgir selskapet i en børsmelding mandag morgen.
Sammen med en lokal utviklingspartner skal Magnora utvikle prosjektene til et ready-to-build-stadium, hvor prosjektene deretter vil bli solgt, i...Se mer

Equinor: Gasskraftverket holdes tilgjengelig

Equinor opplyser om at de vil holde gassturbinen på Mongstad kraftvarmeverk tilgjengelig frem til 1. oktober. Dette sier pressetalsperson, Gisle Ledel Johannessen, til Bergens Tidende.
De vil stenge driften av gassturbinen som planlagt den 31. august. De holder imidlertid gassturbinen tilgjengelig, slik at den kan være en del av Statnetts utredning om tiltak for å møte en eventuell svært anstrengt...Se mer

India hever styringsrenten

For tredje gang på tre måneder går styringsrenten opp i India. Renten ligger nå på 5,4 prosent, samme nivå som for tre år siden.
Det kunngjorde den indiske sentralbanken fredag. Renteøkningen skjer på grunn av økende inflasjon og et voksende handelsunderskudd.
Den indiske økonomien vokste svært raskt da verden gjenåpnet etter coronapandemien, men stigende priser på olje og andre energikilder har p...Se mer

Nesten en million fløy Finnair i juli

Fredag morgen presenterte Finnair sine passasjertall for juli. De kan skilte med solide tall og totalt reiste 999.600 passasjerer med Finnair den foregående måneden. Det er en økning på 367,4 prosent fra samme måned i fjor og 10,2 prosent mer enn juni i år.
Finnair skriver i meldingen at de fortsatt er påvirket av pandemien og at det særlig gir utslag på trafikken i Asia. I tillegg oppgir de at ste...Se mer

Sval kjøper Suncor Energy i Norge

Sval Energi har signert en avtale med Suncor Energy om å kjøpe Suncor Energy Norge AS.
Det fremgår i en pressemelding fra selskapet fredag.
Sval får dermed en andel på 17,5 prosent i Fenja-feltet og en andel på 30 prosent i Oda-feltet, i tillegg til åtte andre lisenser.
Transaksjonen vil gi Sval en daglig produksjon på omtrent 4000 fat oljeekvivalenter, og 19 millioner fat i reserver.
Nikolai Lyngø, administrerende...Se mer

Norse Atlantic med tall fra første operasjonelle måned

Det norske flyselskapet hadde første flyvning 14. juni i år. Dermed er juli selskapets første måneden med full operasjon.
Flyselskapet hadde 86 prosent fulle fly i juli, opp fra 82 prosent i juni.
Juli markerte også måneden for første flyvinger mellom Oslo og Orlando, en strekning som selskapet nå tilbyr tre ganger i uken.
I august venter Norse flere flyvninger, med ruter fra London, Berlin og Los...Se mer

Lumi: ABG nedjusterer kursmål, gjentar kjøp

ABG Sundal Collier nedjusterer sitt kursmål på Lumi-Gruppen, fra 55 til 19 kroner per aksje. Samtidig gjentar de kjøpsanbefalingen.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset torsdag.
De skriver at det etter selskapets resultatvarsel åpenbart stilles spørsmål om forretningsmodellen. Samtidig argumenterer de for at dette først og fremst skyldes ugunstige markedsdynamikker, blant annet i form av ka...Se mer

Mine aksjer

Logg inn for å følge dine aksjer

Rask og enkel tilgang til dine instrumenter, helt gratis!

UtvalgteSiste+/-%
AktuelleSiste+/-%
VinnereSiste+/-%
TaperSiste+/-%
Mest omsattOmsatt+/-%