Norwegian legger ned alle Max-rutene til USA og Canada

Svak lønnsomhet og usikkerheten rundt når Max-flyene kan komme tilbake i luften får Norwegian til å avlyse sin ambisiøse satsing.
Flyselskapet Norwegian melder at de nå legger ned alle de transatlantiske rutene med Boeing 737 Max.
Dermed er det slutt for tidligere konsernsjef Bjørn Kjos’ drøm om å endre fundamentalt på langdistansemarkedet, gjennom å åpne opp mindre ruter over Atlanterhavet med hjelp av mindre og effektive fly med bedre rekkevidde.
I september i fjor ble det kjent at selskapet la ned de samme type rutene mellom USA og Belfast i Nord-Irland og Edinburgh i Skottland på grunn av lav lønnsomhet.
I september i år vil også de seks gjenværende rutene fra Cork, Shannon og Dublin i Irland til byer i USA og Canada ha sine siste avganger og legges ned. Det siste flyet ankommer Dublin fra USA 15. september, ifølge selskapet.
De andre 46 langdistanserutene til Norwegian mellom Europa og USA, som trafikkeres med det større langdistanseflyet 787 Dreamliner, er ikke påvirket av beslutningen og fortsetter som før.

Måtte finne erstatningsfly

Norwegian peker på at de har tatt beslutningen etter å ha blitt tvunget til å drive rutene i månedsvis med erstatningsfly og innleide fly med mannskap (wetlease).
– Siden mars har vi utrettelig jobbet med å minimere konsekvensene for kundene våre gjennom å leie inn erstatningsfly for å operere rutene mellom Irland og Nord-Amerika. Ettersom det fortsatt er usikkert hvilken dato 737 Max kan komme tilbake i drift er denne løsningen ikke bærekraftig, sier Matthew Robert Wood, direktør for langdistanse og nye markeder i Norwegian, i meldingen.
Selskapet skriver at de har kontaktet kundene som har booket billetter på flygingene som nå kanselleres og at de får tilbud om full refusjon eller ombooking til andre Norwegian-flyginger.
Boeing 737 Max-flyene ble satt på bakken verden over i mars etter to flystyrter med flytypen i Etiopia og Indonesia. Norwegian rakk å motta 18 stykker av den nye flytypen fra Boeing før flyselskapet måtte sette dem på bakken.
Max-flyene har lengre rekkevidde og bruker mindre drivstoff enn forrige modell kalt 737 NG (737–800). Norwegian har vært avhengig av den ekstra rekkevidden på flyene for å kunne drifte rutene over Atlanterhavet. Da Max-flyene ble satt på bakken kunne selskapet dermed ikke sette inn sine andre 737-fly som erstatning, slik selskapet har kunnet gjøre på andre europeiske ruter.
Trafikken til Cork og Shannon ble innstilt da Max-flyene ble satt på bakken i mars, og passasjerene ble i stedet tilbudt å fly fra Dublin til Providence utenfor Boston og Stewart utenfor New York.

Ikke lønnsomt nok

Det er imidlertid ikke bare 737 Max-problemene som har bidratt til beslutningen, for lønnsomheten på Max-rutene har også vært lav.
Satsingen har vært banebrytende, både fordi man har tatt i bruk relativt små jetfly over Atlanterhavet, og fordi man har forsøkt å skape et marked mellom mindre byer enn de tradisjonelle langdistanserutene som gjerne går mellom de største byene i USA og Europa.
Dette har imidlertid vist seg å være vanskelig å få til.
– Ettersom flyselskapet beveger seg fra vekst til lønnsomhet har vi gjennomført en omfattende gjennomgang av våre transatlantiske operasjon mellom Nord-Amerika og Irland, og vi har konkludert med at rutene ikke lenger er kommersielt bærekraftige gitt omstendighetene, sier langdistansedirektøren i Norwegian.
Da Norwegian la ned USA-rutene med Max-flyet fra Nord-Irland og Skottland i fjor pekte de på lav etterspørsel og innføringen av en flypassasjeravgift som årsak. Flyene som da ble ledige ble flyttet over til Norwegians virksomhet i Europa i stedet.
Rutene har gått til det som ofte kalles sekundærbyer eller -flyplasser, noe som har gjort at flyrutene ikke har egnet seg hvis man ønsker å ta et annet fly videre etter en mellomlanding.

– Ikke stort nok marked

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at beslutningen nok er et resultat av Norwegians arbeid med å få opp lønnsomheten i konsernet.
Selskapet er i gang med et kostnadsprogram kalt Focus, der det skal kuttes minst to milliarder i kostnader, samtidig som ulønnsomme baser og ruter legges ned. I vinter varslet Norwegian kutt i flere baser og ruter i Sør-Europa.
– Max-operasjonene over Nord-Atlanteren har ikke vært optimal for Norwegian, mye grunnet at Max-flyet har litt for få seter, noe utfordring med rekkevidde og at destinasjonene ikke har hatt et stort nok marked, sier Elnæs.
Han legger til at usikkerheten rundt Max-flyenes retur til tjeneste har gjort det enda verre.
– Da er det bare å legge ned rutene i vinterprogrammet, som vil slå ut i reduserte kostnader, lavere inntekter og tilgjengelig antall seter, sier han videre.
Flyanalytikeren tror Norwegian vil sette flyene (når Max-flyene kommer i tjeneste igjen, journ.anm.) inn på kort- og mellomdistanseruter i Europa.
– Et klokt valg, avslutter han.

Siste nytt

Apple og Amazon bidro mest til Oljefondets avkastning

Apple, Amazon og Microsoft var selskapene som bidro mest til å løfte Oljefondets verdi i fjor. Oppgangen i elbilaksjen Tesla bidro også til det solide løftet i fondets verdi.
Det kommer frem i en presentasjon fra Oljefondet torsdag, i forbindelse med at fondet legger frem sitt resultat for 2020.
Fondets avkastning i fjor ble på 1.070 milliarder kroner, eller 10,9 prosent. Det bidro til å sende fonde...Se mer

Solid avkastning for Oljefondet i 2020

Torsdag legger Oljefondet frem resultatet for 2020, og fasiten ble en avkastning på 1.070 milliarder kroner, eller 10,9 prosent.
Det kommer frem i en melding fra Norges Bank.
En pressekonferanse var planlagt til klokken 10.00, men ble forsinket til 10.30 på grunn av tekniske problemer.
Avkastningen på fondets aksjebeholdninger var 12,1 prosent, mens rentepapirer ga en avkastning på 7,5 prosent og uno...Se mer

Resultatoppgang for 2020 Bulkers

2020 Bulkers fikk et driftsresultat på 6,2 millioner dollar i fjerde kvartal 2020, mot 2,5 millioner dollar tilsvarende periode året før.
Det opplyser selskapet i sin kvartalsrapport torsdag.
Resultat før skatt endte på 3,6 millioner dollar, opp fra 1,3 millioner dollar i fjerde kvartal 2019.
Inntektene fra «time charter» (lange kontrakter) var 14,6 millioner dollar i kvartalet, opp fra 6,9 millione...Se mer

Børsen henter seg inn etter markant fall

Oslo Børs falt fra markant fra start, men har hentet inn mye av det tapte i løpet av handelen. Ved 12.30-tiden er Hovedindeksen ned 0,04 prosent.
Arcticzymes leverte kvartalstall før børsåpning som viste oppgang i både omsetning og resultat. Aksjen er ned nær 15 prosent torsdag.
Før dagens nedgang hadde aksjekursen steget rundt 1.400 prosent siden inngangen til 2020.
Horisont Energi som ble børsnoter...Se mer

SSB: Arbeidsledighet på 5,0 prosent i november

Ifølge Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) viste sesongjusterte tall med tre måneders glidende gjennomsnitt at ledigheten var på 143.000 personer i november. Det tilsvarer en ledighetsrate på 5,0 prosent, opplyser Statistisk sentralbyrå (SSB).
Det er en nedgang på 0,2 prosentpoeng fra august.
Det var på forhånd ventet en sesongjustert ledighet på 5,2 prosent, ifølge økonomer TDN Direkt har snakket med.
De sesongjusterte tallene vise...Se mer

SAS forlenger Apollo-avtale verdt 3,5 milliarder kroner

SAS og Apollo utvider samarbeidet sitt om charterfly i en avtale som dekker tre sommer- og tre vintersesonger frem til 2024, med mulighet for ytterligere to års forlengelse til 2026.
Det melder SAS torsdag.
Samarbeidet med Apollo er SAS' største avtale med en charteroperatør, og kontraktsverdien beløper seg til cirka 3,4 milliarder svenske kroner de første tre årene. Det tilsvarer rundt 3,5 milliard...Se mer

Milliardunderskudd for Wizz Air

Wizz Air har offentliggjort tall for fjorårets siste kvartal.
Flyselskapet melder om et underliggende ebitda-resultat på minus 114,5 millioner euro. Det tilsvarer et underskudd på 1,2 milliarder kroner.
Luftfarten er hardt rammet av coronakrisen, og Wizz Air er intet unntak. I samme periode i 2019 var resultatet deres på positive 21,1 millioner euro.
I løpet av kvartalet som gikk fraktet Wizz Air lit...Se mer

Enorm interesse for Akers fornybarsatsing: Får inn 6,1 mrd. i ny finansiering

Det tok ikke mange timer for meglerhusene å hente inn 4,4 milliarder kroner fra nye investorer som vil bli med når Aker Horizons skal børsnoteres.
Under et døgn etter at Aker varslet en stor emisjon og et nytt obligasjonslån for å finansiere fornybarsatsingen Aker Horizons er pengene i boks.
Det skal ha vært en «betydelig» investorinteresse fra både nordiske og internasjonale institusjonelle investo...Se mer

Equinor deler ut kontrakter for CO2-lagring

To selskaper har fått avtaler med oljekjempen verdt 640 millioner kroner.
Subsea 7 skal prosjektere, anskaffe, bygge og installere rør i forbindelse med Northern Lights-prosjektet til Equinor.
Sistnevnte anslår at kontrakten har en verdi på rundt 500 millioner kroner.
I tillegg har Aibel fått en tilsvarende kontrakt for kontrollsystemet på Oseberg A-plattformen som skal styre havbunnsanlegget. Verdi...Se mer

Lundin vil bli klimanøytrale fem år tidligere: Skal plante trær og øke oljeproduksjonen

Oljeselskapet fremskynder sin egen klimaplan for å ha null netto utslipp fra drift og produksjon allerede i 2025, ikke 2030. Samtidig trapper selskapet opp investeringsbudsjettet og forventer å passere en symbolsk oljeproduksjon på 200.000 fat per dag.
Saken oppdateres...
Selv om pandemien fortsatt preger verden er situasjonen langt mindre dramatisk for mange i næringslivet nå enn den var for et år...Se mer

Mine aksjer

Logg inn for å følge dine aksjer

Rask og enkel tilgang til dine instrumenter, helt gratis!

UtvalgteSiste+/-%
AktuelleSiste+/-%
VinnereSiste+/-%
TaperSiste+/-%
Mest omsattOmsatt+/-%