Norwegian legger ned alle Max-rutene til USA og Canada

Svak lønnsomhet og usikkerheten rundt når Max-flyene kan komme tilbake i luften får Norwegian til å avlyse sin ambisiøse satsing.
Flyselskapet Norwegian melder at de nå legger ned alle de transatlantiske rutene med Boeing 737 Max.
Dermed er det slutt for tidligere konsernsjef Bjørn Kjos’ drøm om å endre fundamentalt på langdistansemarkedet, gjennom å åpne opp mindre ruter over Atlanterhavet med hjelp av mindre og effektive fly med bedre rekkevidde.
I september i fjor ble det kjent at selskapet la ned de samme type rutene mellom USA og Belfast i Nord-Irland og Edinburgh i Skottland på grunn av lav lønnsomhet.
I september i år vil også de seks gjenværende rutene fra Cork, Shannon og Dublin i Irland til byer i USA og Canada ha sine siste avganger og legges ned. Det siste flyet ankommer Dublin fra USA 15. september, ifølge selskapet.
De andre 46 langdistanserutene til Norwegian mellom Europa og USA, som trafikkeres med det større langdistanseflyet 787 Dreamliner, er ikke påvirket av beslutningen og fortsetter som før.

Måtte finne erstatningsfly

Norwegian peker på at de har tatt beslutningen etter å ha blitt tvunget til å drive rutene i månedsvis med erstatningsfly og innleide fly med mannskap (wetlease).
– Siden mars har vi utrettelig jobbet med å minimere konsekvensene for kundene våre gjennom å leie inn erstatningsfly for å operere rutene mellom Irland og Nord-Amerika. Ettersom det fortsatt er usikkert hvilken dato 737 Max kan komme tilbake i drift er denne løsningen ikke bærekraftig, sier Matthew Robert Wood, direktør for langdistanse og nye markeder i Norwegian, i meldingen.
Selskapet skriver at de har kontaktet kundene som har booket billetter på flygingene som nå kanselleres og at de får tilbud om full refusjon eller ombooking til andre Norwegian-flyginger.
Boeing 737 Max-flyene ble satt på bakken verden over i mars etter to flystyrter med flytypen i Etiopia og Indonesia. Norwegian rakk å motta 18 stykker av den nye flytypen fra Boeing før flyselskapet måtte sette dem på bakken.
Max-flyene har lengre rekkevidde og bruker mindre drivstoff enn forrige modell kalt 737 NG (737–800). Norwegian har vært avhengig av den ekstra rekkevidden på flyene for å kunne drifte rutene over Atlanterhavet. Da Max-flyene ble satt på bakken kunne selskapet dermed ikke sette inn sine andre 737-fly som erstatning, slik selskapet har kunnet gjøre på andre europeiske ruter.
Trafikken til Cork og Shannon ble innstilt da Max-flyene ble satt på bakken i mars, og passasjerene ble i stedet tilbudt å fly fra Dublin til Providence utenfor Boston og Stewart utenfor New York.

Ikke lønnsomt nok

Det er imidlertid ikke bare 737 Max-problemene som har bidratt til beslutningen, for lønnsomheten på Max-rutene har også vært lav.
Satsingen har vært banebrytende, både fordi man har tatt i bruk relativt små jetfly over Atlanterhavet, og fordi man har forsøkt å skape et marked mellom mindre byer enn de tradisjonelle langdistanserutene som gjerne går mellom de største byene i USA og Europa.
Dette har imidlertid vist seg å være vanskelig å få til.
– Ettersom flyselskapet beveger seg fra vekst til lønnsomhet har vi gjennomført en omfattende gjennomgang av våre transatlantiske operasjon mellom Nord-Amerika og Irland, og vi har konkludert med at rutene ikke lenger er kommersielt bærekraftige gitt omstendighetene, sier langdistansedirektøren i Norwegian.
Da Norwegian la ned USA-rutene med Max-flyet fra Nord-Irland og Skottland i fjor pekte de på lav etterspørsel og innføringen av en flypassasjeravgift som årsak. Flyene som da ble ledige ble flyttet over til Norwegians virksomhet i Europa i stedet.
Rutene har gått til det som ofte kalles sekundærbyer eller -flyplasser, noe som har gjort at flyrutene ikke har egnet seg hvis man ønsker å ta et annet fly videre etter en mellomlanding.

– Ikke stort nok marked

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at beslutningen nok er et resultat av Norwegians arbeid med å få opp lønnsomheten i konsernet.
Selskapet er i gang med et kostnadsprogram kalt Focus, der det skal kuttes minst to milliarder i kostnader, samtidig som ulønnsomme baser og ruter legges ned. I vinter varslet Norwegian kutt i flere baser og ruter i Sør-Europa.
– Max-operasjonene over Nord-Atlanteren har ikke vært optimal for Norwegian, mye grunnet at Max-flyet har litt for få seter, noe utfordring med rekkevidde og at destinasjonene ikke har hatt et stort nok marked, sier Elnæs.
Han legger til at usikkerheten rundt Max-flyenes retur til tjeneste har gjort det enda verre.
– Da er det bare å legge ned rutene i vinterprogrammet, som vil slå ut i reduserte kostnader, lavere inntekter og tilgjengelig antall seter, sier han videre.
Flyanalytikeren tror Norwegian vil sette flyene (når Max-flyene kommer i tjeneste igjen, journ.anm.) inn på kort- og mellomdistanseruter i Europa.
– Et klokt valg, avslutter han.

Siste nytt

WSJ: Softbank vil låne ansatte 180 mrd. til reinvestering

Det japanske konglomeratet Softbank vurderer å låne ut 20 milliarder dollar, tilsvarende 180 milliarder kroner, til sine ansatte, inkludert til toppsjef Masayoshi Son, opplyser kilder til Wall Street Journal.
Det er ventet at rundt halvparten av lånet ender hos Son, ifølge kildene.
Pengene som eventuelt blir utlånt skal etter planen gå til investeringer i selskapets nye fond «Vision Fund 2». Softb...Se mer

Reuters: USA gir trolig Huawei ny utsettelse

Etter planen skulle USAs forbud mot at amerikanske selskaper kan samarbeide med Huawei tre i kraft mandag etter at en utsettelse ble innvilget tidligere i år. Nå ser det ut til at forbudet vil bli ytterligere utsatt.
To kilder som er kjent med saken opplyser at nyhetsbyrået Reuters at handelsdepartementet i USA vil gi en utsettelse på 90 dager. Dermed kan Huawei fortsette å samarbeide med selskape...Se mer

BW Offshore godkjent som operatør i Brasil

Brasilianske myndigheter har godkjent BW Offshore som oljeoperatør i landet og har også tillatt overføringen av Maromba-feltet fra Chevron og Petrobras, skriver selskapet i en melding.
BW Offshore offentliggjorde i mars at det hadde kjøpt Maromba-feltet. Kontraktsummen er på totalt 115 millioner dollar, tilsvarende i overkant av en milliard kroner.
Selskapet vil i første omgang betale 30 millioner...Se mer

Tysk bilutleiefirma dropper avtale med Tesla

Det tyske bilutleierfirmaet Nextmove har trukket tilbake en ordre på 5 millioner euro, tilsvarende 50 millioner kroner på 85 Tesla Model 3-biler etter uenighet om hvordan man løser kvalitetsproblemer.
Det skriver selskapet i en pressemelding.
Mot slutten av 2018 bestilte selskapet 100 nye Tesla Model 3-biler. Våren 2019 kom den første leveransen av bilene, men kun en av fire kjøretøy var uten mangle...Se mer

Wall Street klatret fredag etter turbulent uke

Slik endte de tre viktigste indeksene:
  • Dow Jones opp 1,20 prosent
  • Nasdaq Composite opp 1,67 prosent
  • S&P 500 opp 1,44 prosent
Bank- og teknologiaksjer ledet an i oppgangen. Apple og Nvidia steg henholdsvis 2,36 og 7,36 prosent, mens JP Morgan og Bank of America gikk opp 2,39 og 2,99 prosent.
Amerikanske statsrenter hentet seg litt inn fra rekordlave nivåer.
Oppgangen kommer blant annet etter håp om tysk...Se mer

Havila med produksjonsstans i Spania

Havila Kystruten har gått på en smell med produksjonsstans på det spanske verftet Barreras.
Ifølge Sunnmørsposten skriver spanske aviser at tekniske problemer og manglende betaling fra Havila skal være årsaken.
Havila Kystruten sier på sin side at det har sikret finansiering for alle de fire skipene. Selskapet har to skip under bygging på Barreras-verftet og to på Tersan-verftet i Tyrkia.
Selskapet skriver i en pressem...Se mer

Baker Hughes: Seks flere aktive oljerigger i USA

Tall fra Baker Hughes viser at det kom seks flere aktive oljerigger i USA denne uken. Det er nå 770 aktive oljerigger i landet.
Antallet gassrigger ligger på 165, noe som betyr at det totalt er 935 aktive rigger i landet. Det er én mer enn forrige uke.
Nordsjøoljen er opp 0,27 prosent for dagen til 58,5 dollar fatet, lite endret etter riggtallene. Amerikansk lettolje er ned 0,05 prosent til 54,65...Se mer

– Fordel for oss om de begynner å legge ned butikker

XXL-gründer Øivind Tidemandsen sier til Dagens Næringsliv at han ikke var klar over at Gresvig kom til å legge ned G-sport og G-Max og overføre merkevarene til Intersport.
Han peker på at det ikke er lenge siden G-sport fikk ny logo og ny app.
Tidemandsen sier han ikke vet hvordan markedet blir påvirket av at Gresvig samler seg om Intersport.
– Spørsmålet er om de opprettholder antallet butikker....Se mer

Europa-børsene endte opp etter turbulent uke

Den brede samleindeksen Stoxx Europe 600 var opp 1,24 prosent ved stenging fredag.
Utviklingen kommer etter en opptur på de asiatiske markedene i morgentimene.
De europeiske børsene åpnet i positivt terreng fredag, med unntak av London-børsen som ikke åpnet i det hele tatt.
London-børsen meldte fredag morgen at «potensielle problemer med handelstjenesten» gjorde at de utsatte åpningen av enkelte mark...Se mer

Mine aksjer

Logg inn for å følge dine aksjer

Rask og enkel tilgang til dine instrumenter, helt gratis!

UtvalgteSiste+/-%
AktuelleSiste+/-%
VinnereSiste+/-%
TaperSiste+/-%
Mest omsattOmsatt+/-%