Norwegian legger ned alle Max-rutene til USA og Canada

Svak lønnsomhet og usikkerheten rundt når Max-flyene kan komme tilbake i luften får Norwegian til å avlyse sin ambisiøse satsing.
Flyselskapet Norwegian melder at de nå legger ned alle de transatlantiske rutene med Boeing 737 Max.
Dermed er det slutt for tidligere konsernsjef Bjørn Kjos’ drøm om å endre fundamentalt på langdistansemarkedet, gjennom å åpne opp mindre ruter over Atlanterhavet med hjelp av mindre og effektive fly med bedre rekkevidde.
I september i fjor ble det kjent at selskapet la ned de samme type rutene mellom USA og Belfast i Nord-Irland og Edinburgh i Skottland på grunn av lav lønnsomhet.
I september i år vil også de seks gjenværende rutene fra Cork, Shannon og Dublin i Irland til byer i USA og Canada ha sine siste avganger og legges ned. Det siste flyet ankommer Dublin fra USA 15. september, ifølge selskapet.
De andre 46 langdistanserutene til Norwegian mellom Europa og USA, som trafikkeres med det større langdistanseflyet 787 Dreamliner, er ikke påvirket av beslutningen og fortsetter som før.

Måtte finne erstatningsfly

Norwegian peker på at de har tatt beslutningen etter å ha blitt tvunget til å drive rutene i månedsvis med erstatningsfly og innleide fly med mannskap (wetlease).
– Siden mars har vi utrettelig jobbet med å minimere konsekvensene for kundene våre gjennom å leie inn erstatningsfly for å operere rutene mellom Irland og Nord-Amerika. Ettersom det fortsatt er usikkert hvilken dato 737 Max kan komme tilbake i drift er denne løsningen ikke bærekraftig, sier Matthew Robert Wood, direktør for langdistanse og nye markeder i Norwegian, i meldingen.
Selskapet skriver at de har kontaktet kundene som har booket billetter på flygingene som nå kanselleres og at de får tilbud om full refusjon eller ombooking til andre Norwegian-flyginger.
Boeing 737 Max-flyene ble satt på bakken verden over i mars etter to flystyrter med flytypen i Etiopia og Indonesia. Norwegian rakk å motta 18 stykker av den nye flytypen fra Boeing før flyselskapet måtte sette dem på bakken.
Max-flyene har lengre rekkevidde og bruker mindre drivstoff enn forrige modell kalt 737 NG (737–800). Norwegian har vært avhengig av den ekstra rekkevidden på flyene for å kunne drifte rutene over Atlanterhavet. Da Max-flyene ble satt på bakken kunne selskapet dermed ikke sette inn sine andre 737-fly som erstatning, slik selskapet har kunnet gjøre på andre europeiske ruter.
Trafikken til Cork og Shannon ble innstilt da Max-flyene ble satt på bakken i mars, og passasjerene ble i stedet tilbudt å fly fra Dublin til Providence utenfor Boston og Stewart utenfor New York.

Ikke lønnsomt nok

Det er imidlertid ikke bare 737 Max-problemene som har bidratt til beslutningen, for lønnsomheten på Max-rutene har også vært lav.
Satsingen har vært banebrytende, både fordi man har tatt i bruk relativt små jetfly over Atlanterhavet, og fordi man har forsøkt å skape et marked mellom mindre byer enn de tradisjonelle langdistanserutene som gjerne går mellom de største byene i USA og Europa.
Dette har imidlertid vist seg å være vanskelig å få til.
– Ettersom flyselskapet beveger seg fra vekst til lønnsomhet har vi gjennomført en omfattende gjennomgang av våre transatlantiske operasjon mellom Nord-Amerika og Irland, og vi har konkludert med at rutene ikke lenger er kommersielt bærekraftige gitt omstendighetene, sier langdistansedirektøren i Norwegian.
Da Norwegian la ned USA-rutene med Max-flyet fra Nord-Irland og Skottland i fjor pekte de på lav etterspørsel og innføringen av en flypassasjeravgift som årsak. Flyene som da ble ledige ble flyttet over til Norwegians virksomhet i Europa i stedet.
Rutene har gått til det som ofte kalles sekundærbyer eller -flyplasser, noe som har gjort at flyrutene ikke har egnet seg hvis man ønsker å ta et annet fly videre etter en mellomlanding.

– Ikke stort nok marked

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at beslutningen nok er et resultat av Norwegians arbeid med å få opp lønnsomheten i konsernet.
Selskapet er i gang med et kostnadsprogram kalt Focus, der det skal kuttes minst to milliarder i kostnader, samtidig som ulønnsomme baser og ruter legges ned. I vinter varslet Norwegian kutt i flere baser og ruter i Sør-Europa.
– Max-operasjonene over Nord-Atlanteren har ikke vært optimal for Norwegian, mye grunnet at Max-flyet har litt for få seter, noe utfordring med rekkevidde og at destinasjonene ikke har hatt et stort nok marked, sier Elnæs.
Han legger til at usikkerheten rundt Max-flyenes retur til tjeneste har gjort det enda verre.
– Da er det bare å legge ned rutene i vinterprogrammet, som vil slå ut i reduserte kostnader, lavere inntekter og tilgjengelig antall seter, sier han videre.
Flyanalytikeren tror Norwegian vil sette flyene (når Max-flyene kommer i tjeneste igjen, journ.anm.) inn på kort- og mellomdistanseruter i Europa.
– Et klokt valg, avslutter han.
Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 - 06:00

Siste nytt

Tesla-aksjen stiger 10 prosent etter kvartalsrapport

Elon Musks elbilselskap legger frem kvartalsrapport.
Oppdateres...
Tesla-aksjen stiger 10 prosent i etterhandelen etter at Elon Musks elbilselskap overrasker med positiv bunnlinje i tredje kvartal.
Slik gikk det i tredje kvartal:
  • Nettoresultatet landet på 150 millioner dollar eller 78 cent per aksje. Det var på forhånd ventet at selskapet skulle gå så vidt i minus.
  • Inntektene beløp seg til 6,3 million...Se mer

Ford faller i kjølvannet av kvartalsrapport

Det amerikanske bilselskapet Ford faller på Wall Street etter å ha lagt frem kvartalsrapport.
Aksjen er ned 2,7 prosent i etterhandelen i kjølvannet av å ha steget 2,7 prosent i ordinær handel.
I tredje kvartal var nettoresultatet på 425 millioner dollar, eller 11 cent per aksje, sammenlignet med 991 millioner dollar eller 25 cent per aksje i fjor.
Inntektene gikk ned til 36,99 milliarder dollar fr...Se mer

Microsoft økte resultatet 21 prosent

IT-giganten Microsoft har lagt frem ferske kvartalstall, for de tre månedene frem til 30. september 2019.
Tallene viser at selskapet fikk et nettoresultat på 10,68 milliarder dollar i kvartalet. Det er opp 21 prosent fra samme tid i fjor.
Resultatet var bedre enn ventet. Per aksje var resultatet på 1,38 dollar per aksje, mens analytikerne ifølge Refinitiv forventet 1,25 dollar.
Inntektene kom inn på 33,06 mi...Se mer

Wall Street så vidt i pluss

Det var små utslag på børsene i New York onsdag. Slik endte de viktigste indeksene:
  • Dow Jones opp 0,2 prosent
  • Nasdaq Composite opp 0,2 prosent
  • S&P 500 opp 0,3 prosent
Resultatsesongen fortsetter med full styrke onsdag, der Boeing og Caterpillar har vært blant selskapene som har levert sine tall før åpningstid.
Boeing-aksjen var opp over én prosent, til tross for at selskapet halverte resultat i tredje...Se mer

Helomvending i oljeprisen

Oljeprisen stiger markant til over 61 dollar fatet onsdag kveld. Prisen har steget mer enn to dollar siden i ettermiddag.
Prisoppgangen er på 2,54 prosent for dagen. Ett fat nordsjøolje ligger på 61,1 dollar fatet onsdag kveld.
Oppgangen kommer etter et overraskende trekk i amerikanske oljelagre, samtidig som håp om dypere produksjonskutt fra Opec også skal ha løftet prisen.
Lagrene av råolje i USA gikk n...Se mer

FT: Wework kutter 4.000 ansatte

Hver tredje ansatt forsvinner etter at japanske Softbank har tatt over kontrollen i selskapet.
FT viser til kilder med kjennskap til saken, som forteller om en aggressiv plan om å snu utviklingen i kontorutleieselskapet.
Wework skal nå kutte 4.000 av sine 14.000 ansatte globalt.
Wework skal prioritere tre markeder – USA, Europa og Japan – og trekke seg tilbake fra andre regioner som Kina, India og...Se mer

Europa-børsene endte blandet etter resultater

De største europeiske børsene var uten de store endringene onsdag, med den brede samleindeksen Stoxx Europe 600 opp 0,11 prosent.
Londonbørsen steg mest av de største børsene i regionen, med en oppgang på 0,7 prosent.
Utviklingen kommer dagen etter at det britiske Underhuset sa nei til tidsplanen for å behandle brexit-loven i Parlamentet. Dermed vendes oppmerksomheten til EU, som skal beslutte hvorv...Se mer

Tyrkisk lira styrkes etter at Trump opphever sanksjoner

Liraen ligger på omtrent 5,73 mot dollaren, etter å ha vært på rundt 5,8 på det svakeste tidligere samme dag. Det viser tall fra Infront.
Styrkingen i liraen kommer etter at USAs president Donald Trump opplyser at han opphever sanksjonene mot Tyrkia og at våpenhvilen i Syria vil bli permanent
Sanksjonene mot Tyrkia ble innført som følge av landets offensiv i Syria. På en pressekonferansene onsdag op...Se mer

Sjefen går på dagen i Biotec Pharmacon

Christian Jørgensen går av som sjef for Biotec Pharmacon med umiddelbar virkning etter to år på toppen av selskapet, fremgår det av en børsmelding.
Styret har onsdag utnevnt dr. Jethro Holter til fungerende konsernsjef. Holter har ledet Biotec Pharmacon-selskapet Arcticzymes.
Som følge av endringen vil Biotec ikke holde kvartalspresentasjon torsdag, men kvartalsrapporten vil bli kunngjort som planl...Se mer

Innkjøpssjef Kjønø selger XXL-aksjer for 3,92 mill.

Innkjøpssjef Tom Erik Kjønø har solgt 200.000 aksjer i XXL onsdag, skriver sportsutstyrsselskapet i en børsmelding.
Aksjene ble solgt for kurs 19,6 kroner, noe som betyr at Kjønø solgte for 3,92 millioner kroner.
Salget ble gjort gjennom hans heleide selskap Kjønø Holding AS.
Etter salget eier Kjønø 205.000 aksjer i XXL. Han eier også opsjoner i selskapet.

Mine aksjer

Logg inn for å følge dine aksjer

Rask og enkel tilgang til dine instrumenter, helt gratis!

Har du et øyeblikk?

Hjelp oss å forbedre børstjenestene våre, og få et gavekort til 500 kroner på kjøpet.

Vi vil gjerne høre dine synspunkter i et intervju (cirka 50 minutter).

Meld din interesse
UtvalgteSiste+/-%
AktuelleSiste+/-%
VinnereSiste+/-%
TaperSiste+/-%
Mest omsattOmsatt+/-%