Oljekjempen tror CO₂-lagring vil lønne seg: – Vi er helt sikre

Fangst og lagring av CO₂ koster fortsatt betydelig mer enn 30 euro per tonn, som er dagens pris på utslippskvoter. – Vi er helt sikre på at dette på sikt blir en lønnsom forretning for Equinor, sier Equinor-sjef Anders Opedal.
Før jul inviterte sjefene i Total, Shell og Equinor til pressemøte sammen med olje- og energiminister Tina Bru (H).
De skulle markere at Stortinget hadde vedtatt milliardstøtte til CO₂-lageret Northern Lights. Selskapene leverte utbyggingsplanen for CO₂-lageret i mai, med den betingelsen at Stortinget ga støtte.
To dager senere fikk Aker Solutions kontrakter for 1,3 milliarder kroner for å bygge mottaksanlegget for CO₂ i Øygarden og et injeksjonsanlegg for CO₂ på havbunnen.
I 2024 får Norge sitt første fullskala fangstanlegg og CO₂-lager, mer enn et tiår etter at Stoltenberg-regjeringen la sitt prosjekt på Mongstad i skuffen i 2013.
– Dette er et prosjekt som er mye mer fleksibelt. Mongstad var bygget rundt en punktkilde, men her er det fleksibelt ved at skip kan hente CO₂ fra kunder rundt om i Europa, sier Equinor-sjef Anders Opedal til E24.
– Det er godt egnet som et pilotprosjekt. Det er viktig ved at det hjelper mange typer industrier, ikke bare olje- og gassindustrien, til å dekarbonisere sin virksomhet. Dette er på en måte et lite kinderegg, sier han.

Kostnadene må ned

Opedal erkjenner at kostnadene må ned hvis CO₂-fangst og -lagring skal lønne seg. Kostnadene ligger i dag skyhøyt over alternativet, som for mange selskaper er å kjøpe utslippskvoter.
Slike kvoter koster i dag rundt 30 euro per tonn. Men prisene er ventet å øke mye fremover, og da får industrien større grunn til å kutte utslipp.
Som et eksempel: For et selskap som slipper ut 800.000 tonn CO₂ i året vil en tredobling av kvoteprisen tilsvare en økning i kostnadene fra om lag 200 millioner kroner til om lag 700 millioner kroner (utenom eventuelle gratiskvoter).
Equinor-sjefen tror at CO₂-rensing blir mer lønnsomt etter hvert som flere tar den i bruk, og viser til erfaringene fra teknologier som havvind.
– Med denne piloten starter vi. Vi kommer til å få utrolig mye læring, og så skal vi jobbe oss nedover kostnadskurven på samme måte som vi har gjort innen offshore vind, sier Opedal.
– Vi er helt sikre på at dette på sikt blir en lønnsom forretning for Equinor, og det er en viktig del av vår ambisjon om å bli et klimanøytralt selskap i 2050, sier Equinor-sjefen.

– Helt fantastisk

Jens Stoltenberg omtalte i sin tid prosjektet på Mongstad som en «månelanding», og fikk mye kritikk da det ble lagt bort.
Regjeringen har valgt «Langskip» som navn på sitt prosjekt, og olje- og energiminister Tina Bru styrer unna begrepet «månelanding».
– Altså, vi har kalt det sjøsetting, da, sier Bru til E24.
– Det er mindre fallhøyde på sjøen?
– Kanskje du kan si det på den måten, sier hun med et smil.
– Nå blir det i hvert fall et fullskala-prosjekt. Hva tenker du om det?
– Jeg syns det er helt fantastisk. Jeg har jo hatt gleden av å følge dette prosjektet gjennom mange år gjennom Stortinget, fra denne regjeringen begynte å jobbe med det igjen etter det som skjedde på Mongstad, sier Bru.
– Det å endelig se det fullføres, på et så solid grunnlag som det jeg mener vi har fått til med industripartnere, er veldig stas, sier hun.

CO₂-prisen må opp

I utgangspunktet skal «Northern Lights» lagre CO₂ fra et fangstanlegg på sementfabrikken Heidelberg Norcem i Brevik, men det kan også bli lagring på Fortums forbrenningsanlegg Klemetsrud i Oslo.
Den samlede regningen for alt dette vil ifølge regjeringen bli på 25 milliarder kroner. Regjeringen foreslo i sommer at staten skal dekke 16,8 milliarder kroner. Nå er statsbudsjettet for 2021 vedtatt i Stortinget.
– Hva skal til for at CO₂-rensing blir en business for Norge og Equinor?
– CO₂-prisen må selvfølgelig stige betydelig i Europa, sier Bru.
– Jeg har tro på at den vil gjøre det. Europa har oppjustert sitt mål og følger opp med politikk for å nå målene. Da er det ingen veit utenom høyere kvotepris, for det blir færre og færre kvoter, sier hun.

Svært lønnsomt hvis kvoteprisen tidobles

Når lagerkapasiteten utvides og det blir mulighet for å få flere kunder, kan det etter hvert bli mer lønnsomt, tror Bru. Hun mener det viktigste er at prosjektet kan bidra til teknologiutvikling, klimakutt og fremtidige arbeidsplasser.
– Det har aldri vært noe selvstendig poeng eller vært snakket om at dette prosjektet i seg selv skulle være utrolig lønnsomt for Norge. Det er ikke først og fremst derfor vi gjennomfører det. Dette er et klimatiltak, som veldig sjelden er noe man tjener penger på, sier hun.
Hun peker på en utredning som viser at prosjektet vil bli samfunnsøkonomisk lønnsomt dersom kvoteprisen for eksempel skulle tidobles fra nivået på rundt 250 kroner som den har ligget på inntil nylig.
– Det er mildt sagt. Får du faktisk en tidobling av kvoteprisen, så er det svært samfunnsøkonomisk lønnsomt, sier Bru.
Kvoteprisen i EU økte i forrige uke til tidenes høyeste nivå på 31 euro per tonn etter at EU skjerpet sitt klimamål. Analyseselskapet Refinitiv venter at kvoteprisen vil stige til 89 euro (776 kroner) tonnet i 2030.

Over 50 aktører er interesserte

Equinor skrev i fjor under intensjonsavtaler med en rekke industriaktører som kan være interessert i å lagre CO₂ på norsk sokkel: Air Liquide, Arcelor Mittal, Ervia, Fortum, HeidelbergCement AG, Preem og Stockholm Exergi.
Siden har flere mulige kunder kommet til, ifølge Equinor-sjefen.
– Vi har sett en stor interesse, vi har signert ni intensjonsavtaler, og så har vi en betydelig kundemasse, over et femtitalls, som har tatt kontakt og er interessert og ønsker å få data, sier Opedal.
– Nå har vi fått et prosjekt som faktisk er vedtatt. Vi sanksjonerte det i mai, og nå er det også vedtatt av Stortinget. Derfor så er det et reelt prosjekt, det er et reelt alternativ for kunder, sier Equinor-sjefen.
Sverre Overå er Equinors prosjektleder i Northern Lights. Han tror nye kunder vil komme til etter Stortingets vedtak, fordi det nå er klart at CO₂-lageret i Norge blir virkeliggjort.
– Jeg tror vi vil se en enorm økning i reell interesse for å komme videre med fangstprosjekter nå, sier Overå til E24.
– Sverige er veldig langt fremme, det er veldig positivt. Det er faktisk også betydelig interesse fra andre europeiske land, Nederland har vært nevnt på pressekonferansen, det er et land som er langt fremme. Det samme er Frankrike. Det er også mye bevegelse i Tyskland, et land som tradisjonelt har hatt ganske mye motvilje mot å snakke om CO₂-fangst og -lagring, sier han.

Ønsker flere kunder

Et CO₂-kart som E24 har omtalt viser at CO₂-lageret har 300 potensielle industrikunder med større utslipp innenfor 1.500 kilometers avstand.
Equinors mål er at selve transporten og lagringen av CO₂ skal koste mellom 30 og 55 euro per tonn i 2030. Så kommer fangstkostnaden i tillegg.
Equinor har underskrevet en kontrakt på 380 millioner kroner med Skanska, for arbeid med mottaksterminalen for CO₂ ved Naturgassparken i Øygarden og tilhørende kaianlegg.
Denne delen av arbeidet på CO₂-terminalen skal være ferdig i oktober 2022.
Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 - 06:00

Siste nytt

Oljeprisen bikket under 55 dollar

Oljeprisen vendte brått nedover fra klokken 16.00 fredag ettermiddag, og har i løpet av ettermiddagen bikket under 55 dollar.
I skrivende stund, klokken 17,42, omsettes ett fat med nordsjøolje for 55,18 dollar i spotmarkedet, ned 2,16 prosent for dagen.
Nedgangen har også bidratt til å dra med seg Hovedindeksen på Oslo Børs, som avslutter dagen med et fall på 1,09 prosent.

Oslo Børs avslutter uken med markant nedgang

Etter en negativ start på dagen, utviklet børsdagens seg forholdsvis rolig, men helt i innspurten falt Børsen brått, samtidig som oljeprisen falt.
Fredag endte Hovedindeksen ned 1,09 prosent til 987,92 poeng.
Dermed endte uken med nedgang. Det er den første uken på fem uker som ender med nedgang på Oslo Børs. Samlet for uken har Hovedindeksen falt 1,32 prosent.
Oljeprisen har falt markant den siste...Se mer

Helrødt på Wall Street – Wells Fargo-aksjen raste

Wall Street snudde nedover etter en drøy time med handel fredag ettermiddag, og nedturen forsterket seg utover kvelden.
Slik stod de store indeksene da handelen stengte klokken 22 norsk tid:
  • Dow Jones ned 0,57 prosent
  • Nasdaq ned 0,87 prosent
  • S&P 500 ned 0,72 prosent
Som vanlig er det storbankene som sparker i gang resultatsesongen i USA.
JPMorgan Chase, Citigroup og Wells Fargo var blant dagens kandidat...Se mer

Storbanker faller etter resultatslipp

Resultatsesongen er i gang i USA. Investorene er ikke nådige og sender aksjene til både JP Morgan, Citigroup og Wells Fargo nedover i førhandelen.
Den hektiske resultatsesongen har satt i gang i USA fredag ettermiddag med flere av de virkelig store bankene på plakaten. Både JP Morgan & Chase, Wells Fargo og Citigroup har åpnet sine regnskapsbøker.
Resultatene til alle de tre bankene er noe bedre e...Se mer

Dof trenger mer betalingsutsettelse

Det hardt pressede offshorerederiet Dof er fortsatt ikke i mål med forhandlingene med kreditorene om en større restrukturering av milliardgjelden.
Derfor søker selskapet nå ytterligere forlengelse av den såkalte stillstandsperioden, en utsettelse av betalinger av renter og avdrag, frem til 31. mars.
Det fremgår i en børsmelding fredag formiddag, der det har bedt Nordic Trustee om å kalle inn til et...Se mer

Awilco LNG øyner sterkere resultater i 2021

Awilco LNG har inngått en charterkontrakt på to til tre måneder for båten «WilPride», ifølge en melding.
Rederiet venter bruttoinntekter fra arbeidet på mellom 10,3 og 14,3 millioner dollar, fremgår det.
Selskapet melder også om at det venter sterkere resultater i 2021 - i takt med det knallsterke markedet for frakt av LNG om dagen:

Toppsjef Kenneth Hamnes i Arcus slutter

Kenneth Hamnes har fredag sagt opp stillingen som sjef for brennevinsprodusenten Arcus, ifølge en børsmelding.
Han vil fortsette i stillingen ut januar og begynner deretter i en ny stilling som toppsjef i Kavli Holding, fremgår det.
Finansdirektør Sigmund Toth tar over sjefsstolen i Arcus midlertidig fra 1. februar.
Stein Erik Hagen er største aksjonær i Arcus.

Pareto venter dobling av utbyttet til Fredriksen-rederi

Markedet for frakt av LNG (flytende naturgass) er knallsterkt om dagen.
Skipenes inntjening i spotmarkedet er skyhøy og befrakterne byr store summer for de få skipene som er tilgjengelig.
Situasjonen har fått Pareto Securities til å jekke opp kursmålet på John Fredriksens Flex LNG til 119 kroner. Tidligere var kursmålet 90 kroner.
Shippingaksjen handles til 87 kroner på Oslo Børs fredag. Oppgangen i...Se mer

Norwegian-aksjen faller igjen på Oslo Børs

Norwegian faller på Oslo Børs fredag formiddag, etter nedgang også dagen før, da det kriserammede flyselskapet meldte at det dropper langdistanse og fokuserer på Norden.
Aksjen er ned 6,47 prosent til 68,28 kroner per aksje. Torsdag falt kursen 5,19 prosent til 70 kroner. Kursen er rasert siden coronakrisen. Børsverdien er på 2,7 milliarder kroner, ifølge tall fra Infront.
Norwegian-aksjen har gått fra...Se mer

DNB: Redningen av Borr er fortsatt hovedmålet

DNB jobber nå aktivt sammen med Borr Drilling for å redde det kriserammede selskapet, slik at man unngår alternativer som å dele opp og selge selskapet.
Å komme i mål med en restrukturering av Tor Olav Trøims kriserammede riggselskap Borr Drilling er fortsatt DNBs primære mål, og banken jobber aktivt med selskapet for å nå dette målet.
Det sier direktør for Ocean Industries Jan Ole Huseby i DNB i en...Se mer

Mine aksjer

Logg inn for å følge dine aksjer

Rask og enkel tilgang til dine instrumenter, helt gratis!

UtvalgteSiste+/-%
AktuelleSiste+/-%
VinnereSiste+/-%
TaperSiste+/-%
Mest omsattOmsatt+/-%