Boeing og Norwegian faller tungt etter Ethiopian-ulykken
Flyulykken i Etiopia søndag fører til at Boeing-aksjen sendes ned 6,04 prosent på Wall Street mandag.
Det var søndag morgen et Boeing 737 Max 8-fly fra Ethiopian Airlines styrtet like etter avgang fra Addis Abeba. 157 mennesker mistet livet i ulykken, som er den andre for denne flytypen siden oktober.
Dette har fått flere til å spørre seg om det er et sikkerhetsproblem med flytypen. Natt til mandag besluttet kinesiske luftfartsmyndigheter å kreve at flytypen ble satt på bakken inntil videre.
Norwegian, som har 18 fly av den aktuelle typen, falt også markant på Børsen mandag. Aksjen endte ned 6,38 prosent til 56,64 kroner.
Analytikere E24 har snakket med peker på at flyulykken trolig er den viktigste årsaken til at Norwegian-aksjen faller mandag:
– Trafikktallene var omtrent som ventet fra vår side, men kanskje noe svakere enn konsensustallene. Det ser ut til at det er Max-saken som er årsaken til fallet, sier Norwegian-analytiker Jo Erlend Korsvold i SEB til E24.
Bestilte 110 fly i 2012
Norwegian opplyste til E24 mandag morgen at flyene fortsatt er i normal drift, men at selskapet har tett kontakt med Boeing og følger deres anbefalinger.
Norwegian bestilte i 2012 110 fly av typen Boeing 737Max 8 som etter hvert vil erstatte dagens 737–800.
Ved utgangen av 2018 hadde Norwegian 18 nye Max-fly i flåten, og ved utgangen av 2019 skal den etter planen vokse til 34.
I 2021 skal selskapet etter planen ha 74 slike fly i trafikk. Hvis Max-flyet skulle bli satt på bakken i Europa og USA, slik kinesiske myndigheter har gjort, vil det få konsekvenser for Norwegians operasjon.
Da det oppsto motorproblemer med Rolls-Royce-motorene på Boeings Dreamliner-fly ble både Norwegian og andre flyselskap hardt rammet fordi fly måtte tas ut av trafikk.