Norwegian har funnet ny leasingkunde i Kina

Flyselskapet Norwegian melder om at leasingselskapet deres, Arctic Aviation Assets, fredag har levert det første av to stykk Airbus A320neo-fly på en langsiktig leasingavtale.
Det er snakk om en ny leasingkunde for Norwegian: Kinesiske Qingdao Airlines.
– Vi er glade for å støtte Qingdao Airlines’ pågående vekst i det kinesiske markedet med disse nye drivstoffeffektive flyene, skriver Norwegian i meldingen.
Tidligere har Norwegian leid ut fem fly av samme type til Hongkong Express, men i november meldte Norwegian har solgt disse til SMBC Aviation Capital.
Nå er det altså flyleveranse nummer seks og nummer syv som skal til Qingdao.
– Det er i Kina det skjer og jeg tror det kommer mer salg eller leasingavtaler med kunder i Kina eller Asia fremover, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til E24 fredag.
– De flyene Norwegian har i bestilling hos Airbus (A320/321neo) og Boeing (737Max) er de mest ettertraktede flytypene i markedet, og de kan selges eller leases ut til høyere priser enn andre flytyper av samme størrelse. Slike «narrow body»-flytyper vil stå for mesteparten av veksten av nye fly, og de fleste vil bli satt i drift i de asiatiske markedene, fortsetter han.

Venter fortsatt på 188 fly fra fabrikkene

Norwegian bestilte opprinnelig 100 fly i A320neo-familien fra Airbus i gigantordren fra 2012. Ifølge ordreboken til Airbus har Norwegians leasingselskap per 31. oktober 2018 mottatt fem av fem bestilte A320neo, men nå leveres altså to til.
Norwegian selv har dermed 63 gjenstående leveranser av A320neo, pluss 30 av den større varianten A321LR som har lengre rekkevidde.
I tillegg til Airbus-ordrene har Norwegian store bestillinger hos Boeing.
I februar mottok Norwegian det siste av de 100 737–800-flyene de hadde i bestilling, og som fortsatt utgjør kjernen av flåten. I tillegg bestilte Norwegian i 2012 110 Boeing 737Max8, samtidig med Airbus-ordren. Av disse er 15 levert og 95 gjenstår (per utgangen av november).

Vil selge opp til 140 fly

I april varslet Norwegian-ledelsen at de vurderte å selge unna opp til 140 fly, og i høst har selskapet fortalt at de er i samtaler om å opprette et joint venture (felleseid) selskap sammen med en partner, som kan bidra med finansieringen slik at Norwegian ikke må bære alt alene.
Norwegians enorme vekst har også kostet dyrt, og selskapet måtte tidligere i år hente inn frisk kapital fra eierne gjennom en milliardemisjon. Nå spekulerer flere, inkludert flere av landets ledende aksjeanalytikere, i om selskapet vil trenge en ny emisjon innen kort tid.
– Jeg tror at det jobbes hardt for å få på plass avtaler som gir en bedre balanse og likviditet for Norwegian som går inn i de tunge vintermånedene (for bransjen, journ.anm.)., sier Elnæs.
Norwegian har ikke planer om å benytte de 70 Airbus A320neo-flyene selv, så disse vil trolig kunne bli solgt. De 30 A321LR har Norwegian indikert at de vil bruke, for eksempel i satsingen i Sør-Amerika, men disse kan bli flyttet inn i joint venture-selskapet.
Etter hvert vil Norwegian også ha behov for å selge unna de eldste Boeing 737-flyene, etter hvert som Boeing leverer de neste Max-variantene. Dette har Norwegian også begynt å gjøre:
Så langt har Norwegian nemlig solgt åtte Boeing 737–800 fly (seks fly i en avtale fra august og to til i en avtale fra oktober) og fem Airbus A320neo. Airbus-salget var det eneste som ga en regnskapsmessig gevinst til egenkapitalen, ifølge Norwegians børsmeldinger.
Boeing-flyene har ikke gitt noen ekstra gevinst, ifølge meldingene, og har dermed blitt solgt til verdien de er bokført til i regnskapet.
Norwegian har aldri opplyst hva gevinsten på Airbus-flyene var eller salgsprisen på noen av flyene, men har opplyst om hvor mye penger de får inn etter at gjelden på de 13 flyene er dekket.

Siste nytt

Mulig May-etterfølger: – Må være forberedt på «no deal»

Storbritannia må være forberedt på å forlate EU uten en avtale den 31. oktober, altså en såkalt «no deal»-brexit.
Det sier tidligere brexitminister og mulig etterfølger til avtroppende statsminister Theresa May, Dominic Raad, ifølge Reuters.
– Dersom du ikke er villig til å forlate forhandlingsbordet har du ikke oppmerksomheten til den andre parten, sa han til BBC.
– Hvis du er det får man kredibi...Se mer

Qatar i samtaler om å kjøpe seg inn i Leeds

Oljerike Qatar, som skal arrangere fotball-VM i 2022, er i samtaler med Leeds United om å kjøpe seg inn i den engelske fotballklubben, ifølge Financial Times.
Det vil i så fall være Qatars første eierinteresse i engelsk fotball.
Det er statlige Qatar Sports Investments som skal ha vært i kontakt med Leeds-eier Andrea Radrizzani den siste tiden om å kjøpe en kontrollerende andel av klubben, ifølge ik...Se mer

– S&P 500 kunne ligget 19 prosent lavere uten tilbakekjøp

Om det ikke hadde vært for at selskaper kjøpte tilbake sine egne aksjer kunne S&P 500-indeksen ha ligget 19 prosent lavere i første kvartal, ifølge en analyse Ned Davis Reaserch har gjort.
Det melder CNBC.
Analysebyrået har sett på utviklingen for den brede indeksen mellom første kvartal i 2011 og i samme periode i 2019, og subtrahert summen som selskapene har kjøpt tilbake aksjer for.
I analysen kommer det også fre...Se mer

Kilder: Fiat Chrysler i samtaler om å gå sammen med Renault

Fiat Chrysler er i gang med samtaler om å skape omfattende bånd til franske Renault, skriver Financial Times med henvisning til kilder.
Noen av kildene sier at en eventuell avtale kan ende med at Fiat Chrysler blir med i Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen i fremtiden. De legger imidlertid til at et slikt utfall være en komplisert vei å ta, og at det vil innebære å vinne over Nissan.
Samtalene er ifølge avisen fok...Se mer

Kina: – Den som shorter yuanen vil få store tap

Verdien til den kinesiske yuanen har svekket seg mer enn 2,5 prosent mot dollaren siden handelskrigen mellom USA og Kina eskalerte for noen uker siden, skriver Reuters.
Etter nedgangen koster én dollar like over grensen på syv yuan, som har blitt ansett som det laveste yuanen bør ligge på mot dollaren.
Xiao Yuanqi, talsperson for den kinesiske bank- og finansmyndigheten CBIRC, sier ifølge Reuters at...Se mer

«Ingen» vil være toppsjef i dette selskapet: – En umulig jobb

Toppsjefstillingen i et av Sør-Afrikas største og mest trøblete selskaper er ledig for ellevte gang på et tiår.
Strømforsyningselskapet Eskom forsyner 95 prosent av strømmen til Sør-Afrika, og står uten leder etter at Phakamani Hadebe bestemte seg for å gå av bare 16 måneder etter at han begynte å jobbe der.
Han forteller at stillingen kom med «utenkelige krav» og at jobben begynte å gi han helsepr...Se mer

FA: Spetalen kan ha gått glipp av 8 milliarder i gevinst

Investor og milliardær Øystein Stray Spetalen har år etter år sett Oslo Børs bykse oppover, uten å ha vært med på moroa.
For av balanseverdien til det Spetalen-eide investeringsselskapet Ferncliff Holding på 2,3 milliarder kroner, sitter 1,7 milliarder kroner i banken, en andel på hele 75 prosent, skriver Finansavisen.
Det har ført til at Spetalens formue har steget med 23 prosent i løpet av de si...Se mer

BW Offshore-sjefens aksjer opp 21,5 mill. på en uke

Oslo Børs-noterte BW Offshore, som driver med flytende produksjonsskip, steg nær 20 prosent til kurs 57,6 kroner på Oslo Børs denne uken.
Det var godt nytt for BW Offshore-sjef Carl K. Arnett.
Han eier samlet 2,28 millioner aksjer i selskapet han leder, ifølge en oversikt på BW Offshores hjemmesider. Papirverdien på disse aksjene økte med 21,5 millioner kroner til 131 millioner kroner i løpet av u...Se mer

WSJ: Wall Street kjøper ikke det Silicon Valley selger

Nyopprettede teknologiselskaper som har fått millioner i frisk kapital av venturekapitalister i tek-hovedstaden Silicon Valley sliter med å selge seg til skeptiske Wall Street-investorer.
Verdsettingen i seks av de ti mest kjøpte tek-oppstartselskapene som har gått på børs siden 2015 nådde en topp før de børsnoterte, viser en analyse av Wall Street Journal.
Uber-investorer betalte like under 50 do...Se mer

Har kursmål på 4.000 dollar: – Wall Street misforstår Tesla

2019 har ikke vært lett for Tesla-investorer. Siden årsskiftet har aksjekursen falt med omkring 40 prosent, og en etter en har de store meglerhusene kuttet kursmålet sitt på elbilprodusentens aksje.
Nylig kuttet investeringsbanken Morgan Stanley sitt «worst case»-kursmål på aksjen fra 97 til 10 dollar.
Men analytiker i investeringsfondet Ark Invest, Tasha Keeney, mener Wall Street overser «det sto...Se mer

Mine aksjer

Logg inn for å følge dine aksjer

Rask og enkel tilgang til dine instrumenter, helt gratis!

UtvalgteSiste+/-%
AktuelleSiste+/-%
VinnereSiste+/-%
TaperSiste+/-%
Mest omsattOmsatt+/-%