Sterk rapport for H&M: Økte overskuddet med 25 prosent
Torsdag lanserte den svenske klesgiganten Hennes & Mauritz kvartalsrapporten for tredje kvartal, som løper fra 1. juni til 31. august. Rapporten viste en salgsøkning på 12 prosent, fra 55,821 milliarder forrige kvartal, til 62,572 milliarder svenske kroner.
Driftsresultatet (ebit) endte på 5,03 milliarder svenske kroner, over analytikernes forventninger på 4,88 milliarder. Resultat etter skatt økte med 25 prosent, fra 3,099 milliarder til 3,859 milliarder
Nettsalg øker med 30 prosent i svenske kroner, og 25 prosent i lokale valutaer.
– Godt mottatte sommerkolleksjoner og økt markedsandel viser at vi er på rett kjøl med transformasjonsarbeidet om å møte kundenes økte forventninger. Den fortsatte utviklingen av flere fullpris-salg og reduserte markdowns (tilbudspriser) bidro til en 26 prosent økning i driftsresultat i tredje kvartal, samtidig som vi opprettholder et høyt nivå av aktivitet i transformasjonsarbeidet, sier daglig leder Karl-Johan Persson i Hennes & Mauritz i rapporten.
Siden 2015 har H&Ms aksjekurs gått ned fra en topp på omtrent 360 svenske kroner, til at den ved onsdag ettermiddag ble handlet for rundt 184 kroner på Stockholmbørsen. Selskapet har blant annet slitt med overgang til netthandel.
I skrivende stund stiger aksjen 1,70 % fra børsåpning torsdag.