Adevinta skuffer på driftsresultatet, men inntektene innfrir
Rubrikkselskapet Adevinta, som tidligere har blitt skilt ut av Schibsted og ble notert på Oslo Børs i fjor vår, har onsdag levert sine resultater for fjerde kvartal.
Her landet brutto driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) på 52,4 millioner euro, opp 16 prosent fra 45 millioner euro året før.
Det er likevel under forventningene om 56 millioner euro, ifølge konsensusestimater fra Infront Data.
Den totale omsetningen samtidig økt til 200,2 millioner euro, opp 16 prosent fra 172,6 millioner euro i samme kvartal året før. Det er bedre enn forventningene om 187 millioner euro, ifølge Infront.
– Vi avsluttet året med nok et godt kvartal. Etter et veldig sterkt tredje kvartal, fortsetter vi å levere sterk vekst i våre kjernevertikaler til tross for mer utfordrende makroforhold i noen land. Annonsetrendene forbedret seg, men på lavere vekstnivåer i noen regioner som et resultat av suksessfulle initiativer som ble implementert lokalt, kommenterer Adevinta-sjef Rolv Erik Ryssdal i en melding.
Fremover holder Adevinta fast på målet om en inntektsvekst på 15–20 prosent over tid.
På kortsiktig basis fortsetter det imidlertid å være usikkerhet knyttet til makroforhold og displayannonsering, skriver selskapet, som bemerker at de har sett færre transaksjoner i boligmarkedet i Frankrike og Spania i løpet av kvartalet.
For ordens skyld: E24 er et datterselskap av VG, som igjen eies av Schibsted. Enkelte ansatte i E24 har aksjer i Schibsted gjennom konsernets aksjesparingsprogram.
Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 - 06:00